Mudry, jejich význam a použití v každodenním životě

Sedíme poklidně v jógovém sedu. Ruce máme položené na kolenou, dlaněmi vzhůru. Už v ten moment držíte ruce v mudře. Mudry jsou báječným způsobem ke zlepšení nálady či zmírnění fyzických obtíží. Usnadňují nám meditaci a hlavně nás učí, jak se propojit sám se sebou. Nepotřebujete na to vůbec nic, jenom vaše ruce. V tomto článku se dozvíte nejen, jak mudry používat. Představíme si pět muder, které vám mohou pomoci v každodenním životě i ve vaší duchovní praxi. Připraveni? Tak jdeme na to.

Co jsou to mudry?

Mudra označuje gesto rukou.  Někdy se používá termín Jóga rukou. Jednotlivé prsty zaujímají určitou pozici, která má svůj vlastní symbol a význam. Gesta rukou mají přímí vliv na náš mozek. Vysílají signál, jaký má daná mudra vliv na naše tělo a duši . Mudry provádíme dotyky jednotlivých prstů či jejich ohýbáním, natahování nebo křížením. Mudra přímo ovlivňuje energetické proudění v těle.

Pohyblivost rukou má přímý vliv k pohyblivosti celého těla. Pokud cítíme napětí na určitém místě v těle, projeví se to i v našich dlaních. Zkuste začít s mudrami pracovat a uvidíte sami. Vyberte si mudru, u které vnímáte, že jí nejvíce potřebujete. Může se stát, že vám takové gesto rukou bude ze začátku působit obtíže, protože někde v těle se nachází problém. Když však vytrváte, budete moci pociťovat, jak je držení mudry pokaždé snadnější a přirozenější. S využitím muder k léčení nejrůznějších obtíží se můžete setkat převážně v čínské medicíně.

Mudry

Jak používat mudry?

Mudry můžeme používat v průběhu jógové praxe, při meditaci či v každodenním životě. Můžete vyzkoušet meditovat také v lotosovém sedu. Jak na to? Tato pozice je poměrně pokročilá. Nejprve byste se tedy na ní měli připravit. Zjistěte, které cviky vám pomohou dostat se do lotosového sedu v našem článku Jak se připravit na lotosový sed.

Provádět mudry můžeme téměř kdykoliv, když máme čas a chuť.

Mudry můžeme používat:

  • vleže
  • vsedě
  • vestoje
  • i za chůze

S mudrami bychom měli vždy zacházet láskyplně. Jedná se o posvátná gesta a tak bychom k nim měli i přistupovat. V průběhu držení mudry, zkuste zaměřit celou pozornost na gesto svých rukou. Mudry se doporučuje provádět v dobré náladě.

Jak dlouho se mudra drží?

V tomto se jednotlivá doporučení liší. Neshodují se jógoví učitelé ani velcí jógoví mistři. Někdo tvrdí, že bychom měli mudru držet až 45 minut a někdo uvádí, že stačí 5 minut. Trvání se také liší podle jednotlivých muder. Osobně si myslím, že bychom měli mudru provádět, tak dlouho dokud je nám to příjemné a pociťujeme účinky mudry.

Pokud se rozhodneme mudru zařadit do svého života, například k zlepšení chronických obtíží, doporučuje se mudru praktikovat pravidelně a provádět jí ve stejnou dobu a stejně dlouho. Důležitá je také naše trpělivost.

Účinnost mudry podporuje i správně vedený dech. Zkuste například plný jógový dech či jiné dechové techniky. Dále může účinnost mudry posílit vizualizace nebo afirmace.

Hakini mudra

Tuto mudru provádíme spojením špiček všech prstů na sebe. Můžeme jí praktikovat kdykoliv a jak dlouho je nám to příjemné a pociťujeme účinky mudry.

Hakini mudra:

  • podporuje koncentraci
  • pomáhá nám si lépe pamatovat
  • zvyšuje energii plic
  • přináší novou duševní sílu

Hakini mudra

Gesto modlitby

S Átmandžali mudrou jste se jistě už setkali. Je součástí většiny jógových lekcí. V Indii je toto gesto používáno k pozdravu nebo vyjádření vděčnosti. Ruce sepneme před hrudí. Mezi dlaněmi necháme malý volný prostor.

Gesto modlitby:

  • podporuje vnitřní soustředění
  • přináší harmonii
  • vyrovnanost, klid a vnitřní mír
  • vyjadřujeme jím úctu a vděčnost

Gesto modlitby

Mudra života

Pran mudru provádíme spojením špičky palceprsteníčku a malíčku. Ostatní prsty jsou natažené.

Mudru držíme 5 až 30 minut. V případě potřeby můžeme i několikrát během dne.

Mudra života:

  • zvyšuje vitalitu
  • zmírňuje únavu a nervozitu
  • zlepšuje zrak
  • posiluje naši vůli, sebedůvěru a schopnost prosadit se
  • dodává nám odvahy k novým začátkům

Mudra života

Gesto meditace

Dhyani mudru provádíme tak, že obě dlaně leží v klíně. Tvarem připomínají misky. Levá leží v pravé a palce se dotýkají. Tímto způsobem naše dlaně s pažemi tvoří uzavřený kruh. Dhyani mudra je klasická meditační pozice.

Mudra představuje:

  • vnitřní svobodu člověka
  • propojení sám se sebou
  • propojuje nás s Vyšším principem

Gesto meditace

Pušpaputa mudra

Toto je asi nejzákladnější mudra, s níž se můžete setkat. Ruce leží na stehnech či kolenou. Prsty jsou volně u sebe a tvarem vaše dlaně připomínají misky.

Mudra nás učí:

  • otevřenosti vůči světu
  • přijímání toho, co nám do života přichází

Pušpaputa mudra

Řekli jsme si, jak muder využívat a jak nám mohou být v našem životě prospěšné. Muder je opravdu velké množství, takže pokud vás toto téma zaujalo, můžete povznést svoji jógovou praxi na novou úroveň a zařadit mudry do svého života.

Namasté
Dominika

Zdroj: Mudry, Jóga prstů, Gertrud Hirschi, nakl. Pragma

11 Shares
>
11 Shares
Share11