Lotosový sed jako výzva – s námi to dáte!

Asi nejkrásnější jógovou pozicí je lotosový sed, neboli padmásana. Je ale také velice náročný a vyžaduje hodně protažené svaly a povolené klouby. Tím pádem ho většina začátečníků hned zařadí mezi “nedosažitelné” pozice spolu se stojem na hlavě a vyhýbají se mu obloukem, ale to je škoda! Není to tak těžké! Proto jsem se rozhodla, že vám ukážu pár pozic, které vám pomohou se jednou do pozice lotosu dostat! Nespěchejte na sebe, ale také se stále snažte zdokonalit! Jdeme na to!

 Motýlek

Jóga není o soutěžení, není o tom, kdo se dostane do nejsložitější pozice! Ale neměli bychom “usnout na vavřínech”, měli bychom na sobě neustále pracovat, učit se a vyvíjet. V žádném okamžiku našeho života totiž nejsme dokonalí, pořád se můžeme posouvat dopředu a růst. 🙂 Nezoufejte, pokud se do lotosového sedu nemůžete dostat! Nevzdávejte se! Každý musí nějak začít, tak začněte hned! Teď!

Motýlek

Báječná pozice, která opravdu intenzivně otevírá a uvolňuje kyčle. O motýlkovi jste si už u nás mohli přečíst a věřím, že ho pravidelně zařazujete do své jógové praxe. 🙂 Na cestě k lotosovému sedu je to dokonalý pomocník. Sedněte si na podložku a nohy přitáhněte co nejblíže k rozkroku. Držte rovná záda, pomůže vám, když se budete přitahovat za chodidla. V této pozici můžete kmitat koleny nahoru a dolů jako motýlími křídly. Skvěle se protáhnete, když se budete ještě předklánět s rovnými zády. Můžete také chodidla posunout trochu dál od sebe a sklonit se s ohnutými zády až položíte hlavu na chodidla.

Chování nohy

Protahování kotníku

Tenhle cvik není zrovna ásána, je to přípravný cvik právě na všechny ásány s otevíráním kyčlí. Začněte v pozici hole (sedíte na zemi s nataženýma nohama před sebou) a přitáhněte jednu nohu co nejblíže k tělu. Chyťte si ji tak, jak to vidíte na fotce. Nejdůležitější je udržet rovná záda! S každým výdechem se snažte přitáhnout nohu blíž k tělu. Potom můžete ještě “houpat nohu” – otáčejte se s ní do stran, jako kdybyste chtěli uspat malé dítě.

Protahování kotníku

Protahování kotníku

Další skvělý cvik, který protahuje kotníky. Často jsou zatuhlé kotníky jedinou překážkou na cestě k lotosovému sedu. Začněte opět v pozici hole s nohama před sebou, potom položte jednu nohu nártem na stehno druhé tak, jako byste se už chystali na lotosový sed. V této pozici tlačte koleno pokrčené nohy k zemi. Až vám bude pozice pohodlná, přejděte na náročnější variantu, kdy nataženou nohu pokrčíte. Nejprve jen trochu a opět tlačte koleno na zem. Nakonec můžete ještě “přitvrdit” a přitáhnout nataženou nohu až k tělu. Opět je koleno na zemi a stále zůstávají rovná záda!

Protahování hýždí

Protahování hýždí

Nejen kolena a kotníky nám brání dostat se do lotosového sedu. Musíme také trochu protáhnout hýždě. Lehněte si na záda a dejte si nohu přes nohu tak, jako si ji běžně dáváte při sezení. Potom chytněte pod kolenem nohu, která je vespod a přitáhněte ji k tělu. Pro jistotu se podívejte na fotku, doufám, že jsem to vysvětlila srozumitelně. 🙂 Abyste si ještě protáhli kyčel, zatlačte loktem do kolena. S každým výdechem opět přitahujte nohu co nejblíže k tělu.

Dostanete se do lotosového sedu? Napište do komentáře, kam se právě posunujete vy! Co je vaším jógovým cílem? 🙂 Já se momentálně učím stoj na rukách a pořád padám. Ale nevzdávám se!

Zuzka

Zdroj obrázků: archiv autora

Lotosový sed jako výzva – s námi to dáte!
4.9 (98.33%) 12 votes

Zuzana Králová

Na vysoké škole jsem zjistila, že si můžu vybrat, jak budu žít. Místo pobíhání po obchodech, pobíhám po lese, místo masa jím kupu ovozelu (ovoce a zeleniny) a spoustu dalších barevných věcí, vyrábím si zubní pastu a všemocné krémy, místo lahvičky šampónu mám v koupelně mouku a vůbec jsem teď ohromně spokojená. Třešničkou na dortu mého světa je jóga. Po pěti letech nadšeného jógování jsem se rozhodla, že se stanu instruktorkou jógy a to se mi podařilo. Teď se snažím předávat dál všechno, co se naučím. A moc mě to baví! 🙂

6 komentářů u “Lotosový sed jako výzva – s námi to dáte!

  1. Ahoj Zuzko, cviky jsou urcite dobre na uvolnění a procviceni kycli, ale lotosovy sed není v žádném případě pro každého. To je velký omyl v józe a my jako učitele bychom mely šířit tuto osvětu. Každy člověk ma jinak tvarované kosti a klouby a přesto cesta nevede. Doporučuji se podívat na jin jógu: http://www.paulgrilley.com. Přeji hezky den

    • Ahoj ahoj, samozřejmě, že lotosový sed není pro každého. Nejen o rozdílech v postavení kyčlí jsme publikovali článek – přečtěte si zde. Každý musí respektovat svoje tělo, to se snažíme často připomínat. Děkujeme za komentář. Pěkný den!

  2. Samozřejmě že v první řadě respektujeme možnosti našeho těla,cičíme do bolesti, tzn. zůstáváme v příjemnosti cviku – to je základ pro cvičení hathajógy.
    Moc se mi líbí Váš návod. I když lotosového květu nedosáhneme, rozhodně je to skvělé cvičení. Děkuji! Mějte se krásně, ať se Vám daří, Marie
    P.S. Všimla jsem si u dnešních dětí, že se dokáží často zcela přirozeně do lotosového květu dostat!!!

Napsat komentář