Lotosový sed: Jak se na něj připravit

Lotosový sed se považuje za jednu z nejdůležitějších ásan. Jsou v něm vyobrazování bozi a mystikové. Medituje se v něm. Jenže lotosový sed není jen tak. Je to poměrně pokročilá pozice, která vyžaduje řádnou přípravu. Sestavili jsme pro vás návod, jak na to. S námi to zvládnete!

Asi nejkrásnější jógovou pozicí je lotosový sed, neboli padmásana. Je také velice náročný. Vyžaduje hodně protažené svaly a povolené klouby. Tím pádem ho většina začátečníků hned zařadí mezi “nedosažitelné” pozice spolu se stojem na hlavě a vyhýbají se mu obloukem. Ale to je škoda! Není to tak těžké.

Proto jsem se rozhodla, že vám dám pár rad do začátku. Také ukážu pár pozic, které vám pomohou se jednou do pozice lotosu dostat. Nespěchejte na sebe, ale také se stále snažte zdokonalit! Jak udělat lotosový sed? Vše najdete zde.

Jak se připravit na lotosový sed

Lotosový sed je pořádná výzva. Spousta lidí se do něj dostanete na sílu, ale necítí se v něm pohodlně a vydrží to jen chvilku. Měli bychom ho provádět až tehdy, když je naše tělo připraveno. Jinak riskujete, že si poškodíte kolena a další klouby. Rozhodně se do něj nedostávejte za každou cenu. Připravujte se na lotosový sed krůček po krůčku.

Na kolena si dávejte velký pozor. Přetěžováním riskujete problémy. Třeba ne hned, ale mohou se ozvat po letech. Rozhodně by vás během cvičení neměla bolet. Pokud jste dostatečně flexibilní, zjistíte, že pro vás lotus není vůbec těžký. Většinou se setkávám s tím, že lidé, kteří chodili na gymnastiku, dokážou lotus vyšvihnout na první dobrou. Není to váš případ? Nebyl ani můj. Nic se neděje. Trénujte na sobě a jednoho dne se vám to povede.

Lotosový sed vyžaduje dostatečně protažený čtyřhlavý sval

Čtyřhlavý sval stehenní se nachází na přední straně stehna. Abyste lotosový sed zvládli bez obtíží, musíte uzavřít kolenní kloub. Tak zabráníte vytáčení kolena během ásany. Uzavřením kolenního kloubu mám na mysli moment, kdy ohnete koleno a lýtkem budete tlačit proti stehnu. V této pozici můžete pohybovat stehnem i holení najednou bez toho, aby hrozilo protáčení kolenního kloubu.

Pokud vám kloub nejde uzavřít, zřejmě nemáte dostatečně protažený čtyřhlavý sval stehenní. To ale nevadí. Pomůže vám následující cvik – virásana neboli pozice hrdiny.

Pozice hrdiny vás připraví na uzavření kolenního kloubu a lotosový sed

Virásana není vůbec složitá. Já v ní sedím velmi často. Cvičím v ní pránajámu, dokonce v ní posedávám i během dne. Má několik variant. Vy trénujte tu základní. Vezměte si bločky nebo se podepřete dekami. Můžete je umístit pod hýždě, ale i pod kolena.

Je důležité, abyste v ní vydrželi sedět alespoň 5 až 10 minut. Časem můžete deky či bločky postupně ubírat a snižovat výšku podepření. Vaše svaly se totiž budou prodlužovat a vy se budete v pozici hrdiny cítit pohodlněji a pohodlněji.

Postavte se na kolena. Nohy mějte od sebe, zhruba na šířku kyčlí. Chodidla lehce přimáčkněte na podlahu. Vydechněte a začněte si sedat. Držte rovná záda. Můžete být v mírném předklonu. Rozhodně se nehrbte a nekulaťte záda.

Stehna se budou během dosedání na zem dotýkat pat. Měli byste sedět mezi chodidly, ne na nich. Hýždě by se jich měly dotýkat pouze ze stran. Podívejte se na následující video. Najdete v něm popsáno a ukázáno, jak na to.

YouTube video

 

Motýlek

Jóga není o soutěžení. Není o tom, kdo se dostane do nejsložitější pozice. Ale neměli bychom “usnout na vavřínech”. Měli bychom na sobě neustále pracovat, učit se a vyvíjet. V žádném okamžiku našeho života totiž nejsme dokonalí, pořád se můžeme posouvat dopředu a růst. 🙂 Nezoufejte, pokud se do lotosového sedu nemůžete dostat. Nevzdávejte se! Každý musí nějak začít, tak začněte hned teď.

Motýlek

Motýlek je báječná pozice, která opravdu intenzivně otevírá a uvolňuje kyčle. Na cestě k lotosovému sedu je to dokonalý pomocník. Pokud totiž zanedbáte flexibilitu kyčlí a do padmásany se dostanete na sílu, opět to odnesou vaše kolena.

Sedněte si na podložku a nohy přitáhněte co nejblíže k rozkroku. Držte rovná záda. Pomůže vám, když se budete přitahovat za chodidla. V této pozici začněte kmitat koleny nahoru a dolů jako motýlími křídly. Skvěle se protáhnete, když se budete ještě předklánět s rovnými zády. Chodidla můžete posunout trochu dál od sebe a sklonit se s ohnutými zády až položíte hlavu na chodidla.

U motýlka si dávejte pozor na to, abyste so nepřehnali a oblast kyčlí si nenamohli. Natažený sval v těchto místech je velmi nepříjemná záležitost.

Chování nohy připraví kyčle na lotosový sed

Protahování kotníku

Tenhle cvik není plnohodnotná ásana. Je to přípravný cvik právě na všechny ásany s otevíráním kyčlí. Začněte v pozici hole (sedíte na zemi s nataženýma nohama před sebou) a přitáhněte jednu nohu co nejblíže k tělu. Chyťte si ji tak, jak to vidíte na fotce. Nejdůležitější je udržet rovná záda! S každým výdechem se snažte přitáhnout nohu blíž k tělu. Potom můžete ještě “houpat nohu” – otáčejte se s ní do stran, jako kdybyste chtěli uspat malé dítě.

Protahování kotníku pro pohodlnější lotosový sed

Protahování kotníku

Další cvik protahuje kotníky. Zatuhlé kotníky jsou často jedinou překážkou na cestě k lotosovému sedu. Začněte opět v pozici hole s nohama před sebou, potom položte jednu nohu nártem na stehno druhé tak, jako byste se už chystali na lotosový sed. V této pozici tlačte koleno pokrčené nohy k zemi. Až vám bude pozice pohodlná, přejděte na náročnější variantu, kdy nataženou nohu pokrčíte. Nejprve jen trochu a opět tlačte koleno na zem. Nakonec můžete ještě “přitvrdit” a přitáhnout nataženou nohu až k tělu. Opět je koleno na zemi a stále zůstávají rovná záda.

Protahování hýždí

Protahování hýždí

Nejen kolena a kotníky nám brání dostat se do lotosového sedu. Musíme také trochu protáhnout hýždě. Lehněte si na záda a dejte si nohu přes nohu tak, jako si ji běžně dáváte při sezení. Potom chytněte pod kolenem nohu, která je vespod a přitáhněte ji k tělu. Pro jistotu se podívejte na fotku, doufám, že jsem to vysvětlila srozumitelně. 🙂 Abyste si ještě protáhli kyčel, zatlačte loktem do kolena. S každým výdechem opět přitahujte nohu co nejblíže k tělu.

Pokud byste se chtěli dočíst něco víc o symbolu lotosu, doporučuji náš článek Květ lotosu jako učitel na naší cestě životem.

Dostanete se do lotosového sedu? Napište do komentáře, kam se právě posunujete vy. Co je vaším jógovým cílem? 🙂 Já se momentálně učím stoj na rukách a pořád padám. Ale nevzdávám se! Pokud se vám tato pozice líbí a rádi byste se naučili další, přihlaste se k odběru newsletteru na našich stránkách. Budeme vám posílat další tipy na cvičení a zajímavosti ze světa jógy.

Zuzka

Zdroj obrázků: archiv autora

112 Shares
  • Ahoj Zuzko, cviky jsou urcite dobre na uvolnění a procviceni kycli, ale lotosovy sed není v žádném případě pro každého. To je velký omyl v józe a my jako učitele bychom mely šířit tuto osvětu. Každy člověk ma jinak tvarované kosti a klouby a přesto cesta nevede. Doporučuji se podívat na jin jógu: http://www.paulgrilley.com. Přeji hezky den

    • Ahoj ahoj, samozřejmě, že lotosový sed není pro každého. Nejen o rozdílech v postavení kyčlí jsme publikovali článek – přečtěte si zde. Každý musí respektovat svoje tělo, to se snažíme často připomínat. Děkujeme za komentář. Pěkný den!

  • Mým cílem Yogy je se vrátit zpátky domů zpátky k bohu ke Krišnovi Nejvyšší Osobnosti Božství toje pravá joga:)

  • Samozřejmě že v první řadě respektujeme možnosti našeho těla,cičíme do bolesti, tzn. zůstáváme v příjemnosti cviku – to je základ pro cvičení hathajógy.
    Moc se mi líbí Váš návod. I když lotosového květu nedosáhneme, rozhodně je to skvělé cvičení. Děkuji! Mějte se krásně, ať se Vám daří, Marie
    P.S. Všimla jsem si u dnešních dětí, že se dokáží často zcela přirozeně do lotosového květu dostat!!!

  • >
    112 Shares
    Share112