Na cestě k sebelásce. Ásany, které vás naučí se mít skutečně rád/a.

V tomto článku si představíme jednoduchou sérii ásan, které nám pomáhají propojit se sám se sebou. Přijmout se takoví, jací jsme.

Mít se rád je skutečně důležité. Na tom se určitě všichni shodneme. Zaujímat kladný vztah sám k sobě formuje celou řadu věcí.

Sebeláska ovlivňuje:

  • naše vztahy s ostatními
  • na co si věříme a troufneme
  • jak se sebou necháme zacházet v práci
  • náš zdravotní stav
  • jak se cítíme ve vlastním těle
  • a hlavně, jak moc si dovolíme být šťastní a vést naplněný život.

Mám se rád/a. Přijímám se. Miluji se. Celou řadu těchto pozitivních afirmací můžeme opakovat sami sobě několikrát během dne. Ale co je to hlavní  – musíme to skutečně cítit.

Cítit to i v momentech, kdy se nám úplně tak docela něco nepovede. To není úplně jednoduché, nemám pravdu? V momentě, který považujeme za naše „selhání“. Říct sám sobě: „miluji se“, nemusí být snadné. Zkusme si v takovýchto dnech zacvičit následující sestavu ásan a nechat uvolnit své emoce.

Cítit lásku sám k sobě ryze a pravdivě. S tím nám pomáhá právě jóga.

Jóga a různé ásany, které nám umožňují jít do hloubky do svého nitra. V těchto momentech plných přítomnosti si říct ta ozdravná slova: “Mám se rád/a, takový jaký/á  jsem. Protože tak jsem báječný/á.”

Tuto sérii ásan můžete zařadit do své pravidelné praxe, po pozdravu slunce ale i večer. Byla sestavena tak, aby byla vhodná do kterékoli části dne. A mohli jsme tak sebelásku posilovat kdykoliv. Doporučuji se před ní protáhnout a lehce zahřát tělo.

1.Začínáme v pozici hory

Postavíme se na začátek podložky do pozice hory – Tadásany. Srovnáme pozici. Narovnáme naše záda. Mírně podsadíme pánev. Ramena táhneme od uší a plynule dýcháme.

2. Cítíme stabilitu v bojovníkovi I.

Následuje pozice Virabhadrasana I. Přeneseme váhu na levou nohu a pravou nohu pokrčíme v koleni. Odkročíme dozadu na podložku a naše pravé chodidlo je mírně vytočené do úhlu cca 45°. Malíková hrana pravého chodidla je zapuštěná do podložky. Levá noha je pokrčená v kolenou. Zkontrolujeme si, aby koleno bylo nad kotníkem nikoliv před ním. Mírně podsadíme pánev.

S nádechem vyneseme paže vzhůru. Rovná záda, ramena od uší, dlaně míří k sobě. Spodní polovina těla je silná a stabilní. Horní proudí lehkost.

Zastavme se v této pozici. Jak se v ní cítíme? Nacházíme se v pozici bojovníka I. Řekněme sami sobě: „já to dokážu, věřím sám/a v sebe.“

Mít v sobě víru je jeden z nejdůležitějších kroků ke skutečné sebelásce.

Pozice bojovník_Virabhadrasana I.

3. Variace bojovníka I.

Propleteme naše prsty za tělem. Nádech a s výdechem uvolníme naši páteř a provedeme záklon. Necháme ruce sjet do úrovně, kam nám to naše tělo dovolí. A pokud je nám to příjemné provedeme i mírný záklon hlavou.

Jaké pocity v nás vyvolává tato pozice? Zkusme do ní jít s pocitem – odevzdání se. Uvolněme se. Požádejme o pomoc na naší cestě k sebelásce. Odevzdejme vše, co nám brání se skutečně milovat.

Pozice bojovníka I má řadu pozitivních účinků na naše tělo a mysl.

Bojovník_Virabhadrasana I._variace záklonu

4. Bojovník I. na opačnou nohu

S nádechem vyrolujeme záda opět obratel po obratli vzhůru. Ruce spojíme před hrudníkem do modlitby a přinožíme pravou nohu k levé.

Celé provedeme i na druhou stranu.

5. Uvolnění v hlubokém předklonu

Z pozice hory rolujeme páteř obratel po obratli dolů až do hlubokého předklonu. Dlaně položíme na zem či opřeme o lýtka. Uvolníme hlavu.

Hluboký předklon

6. Celkové protažení v psovi hlavou dolů

Odkročíme levou nohu, pravou nohu a přecházíme do pozice psa hlavou dolů. Dlaněmi se odtlačujeme dozadu za kostrčí. Naše plosky nohou jsou na šíři boků. Rovná záda, ramena táhneme od uší a dáme si pozor, abychom se nepropadali v bedrech.

Jak se cítíš? Zastav své myšlenky a řekni sám sobě: „Z každé buňky mého těla vyřazuje pokora a mír.“

Pes hlavou dolů_Adho Mukha Shvanasana

7. Otevíráme kyčle v pozici holuba

Přecházíme do pozice Holubího krále. S výdechem vedeme naši pravou nohu dopředu mezi paže. Pravou nohu pokrčenou v koleni položíme na podložku. Kyčle směřují dopředu. Zadní noha je položená na podložce rovně a koleno směřuje k zemi.

V této ásaně Kapotasana itenzivně uvolňujeme energii naší pravé kyčle. Jaké emoce vychází na povrch? Nech je proudit. Uvolni ze sebe staré emoce a prožitky, které už nepotřebuješ.

pozice holubího krále_ásana holuba

8. Variace pozice holuba

S výdechem položíme předloktí na zem a opřeme o ně čelo. Naprosto se uvolníme. Veškeré snažení nechme odplynout a jen se odevzdejme a propojme se zemí.

pozice holuba_ variace vleže

9. Pozice holuba na druhou stranu

Položíme dlaně opět na podložku a odtlačíme tělo vzhůru. Zanožíme naši pravou nohu k levé a opět přejdeme do pozice psa hlavou dolů. A provedeme ásanu i na druhou nohu. Stejně vědomým způsobem. Po dokončení se vrátíme do pozice psa hlavou dolů.

10. Odpočinek v pozici dítěte

Položíme kolena na podložku a sesedneme pánví na paty. Nacházíme se v pozici dítěte.

Co vám říká tato pozice? Je pro vás pozice Balasana příjemná? V této pozici setrvejme několik nádechů a výdechů a naplno si užijme její přínosy. Vzpomeňme si, jaké to bylo být dětmi. Jak pro nás bylo přirozené se mít rád.

Malé dítě ví, jak je krásné, talentované a zajímavé. Je přirozené se mít rád a všichni už jsem to za svůj život uměli. Stačí si na to jenom opět rozpomenout. Nemusíme čekat, až nám někdo lásku dá, najděme ji nejprve sami v sobě.

pozice dítěte_balasana

11. Otevíráme své srdce v pozici ryby

Položíme se na záda. Ruce zasuneme pod hýždě. S nádechem náš hrudník vstoupá vzhůru, až budeme moci položit temeno hlavy na podložku. Otevíráme hrudník, pocitově otevírejme srdce do všech stran.

Je plné lásky. Protože jsme ho naplnili, my sami. Až potom, když je naše srdce plné, tak můžeme rozdávat ostatním a budeme se stále cítit radostně a milovaně.

pozice ryby

Sdílejte své pocity a prožitky po zacvičení této sestavy. Jaké pocity vás provázeli v průběhu jejího praktikování?

Jsme v tom spolu a v dnešním světě bychom měli všichni na sebelásce aktivně pracovat. Je to cesta, každičký den je jiný. I my jsme každý den jiný, ale když spolu budeme jednat s láskou, jde to hned lépe a radostněji. Inspirovat se můžete také v tomto článku, kde je uvedeno několik zajímavých a krásných myšlenek na téma sebelásky. Využijme dnešní dobu k tomu, abychom se na chvíli zastavili a zaměřili se sami na sebe. Zde si můžete přečíst několik typů, jak využít čas doma k vlastní seberealizaci. Můžete se například zapojit do naši jógové výzvy a spolu s tím pracovat na sebelásce.

Takže pamatujme – mějme rádi sami sebe tak moc, jak chceme, aby nás měli rádi ostatní.

Namasté

13 Shares
>
13 Shares
Share13