Naučme se pomocí předklonů pokoře a důvěře

Každá jógová pozice má svůj význam a nějakým způsobem na naše tělo působí. Například záklony v nás aktivují vitální energii, a naopak předklony nás uklidňují a harmonizují. Jak k předklonům přistupovat a kdy je vhodné je do své praxe zařadit, se dozvíte v tomto článku.

Já věřím

Cesta jógy nás učí mnohé. Učí nás, jak bychom se měli chovat k sobě i k ostatním, uvolňuje naše tělo a mysl a celkově nás harmonizuje. Mimo jiné nás ale také učí důvěřovat. Důvěřovat procesu života.

Jednotlivé jógové ásany mají svůj význam a všechny předklonové pozice nám přináší hluboký pocit uvolnění. Uvolnění, které je v dnešní době tak moc potřebné. Myslím si, že právě proto má jóga v dnešní době tolik příznivců. Přináší nám totiž možnost na chvilku pustit z hlavy veškeré naše obavy a starosti.

Předklony nás dále učí, že ne vždy je potřeba mít všechno pod kontrolou. Někdy je právě tím nejlepším (a někdy i nejtěžším) řešením všechno pustit a jen se odevzdat životu. Jistě to znáte, že právě v ten moment se řada věcí vyřeší sama.

Prostě “jen” věřit, důvěřovat a uvolnit se. Předklonové pozice nás učí i trpělivosti a vytrvalosti v naší vlastní jógové praxi.

Hluboký předklon

V pozici Uttanasana můžeme mít kolena pokrčená. Jde nám hlavně o tom přibližovat bříško, co nejblíže ke stehnům. Pupík přitahujeme k páteři. Hlava je uvolněná a my cítíme intenzivní protažení v bedrech a zadní straně nohou. Nepropínáme kolena.

Tip: Trápí vás bolavá kolena? Vyzkoušejte naši jóga terapii pro zdravá kolena!

Můžete zvolit variantu, kdy se držíte za předloktí a vyvěsíte horní polovinu těla. Vaše hlava a krční páteř je krásně uvolněná. Nebo můžeme zvolit aktivnější variantu, kdy se přitahujete pažemi co nejblíže k nohám.

Pokud chcete naplno procítit účinky jednotlivých předklonů, zkuste se v jednotlivých předklonech skutečně uvolnit celým tělem, pozici procítit a naplno se do ní položit. 

Hluboký předklon

Pozice Pyramidy

Jako všechny předklonové pozice, tak i Parsvottanasana protahuje zadní stranu nohou. Tato pozice je skvělá, protože intenzivně protahuje i spodní záda.  Zmírňuje únavu. Pracujeme v ní s rovnováhou a proto je vhodná jako příprava na balační pozice.

Máme rovná záda. Hlídáme si, aby kyčle byly na stejné úrovni. Opět můžeme zvolit uvolněné vyvěšení nebo intenzivní přitahování k noze.

Pozice pyramidy

Pozice hlubokého předklonu v rozkročení

Díky Prasaritě padottanasaně se prokrvuje mozek a hlava. To příznivě působí na nervový systém. Protahujeme zadní stranu nohou.

V této pozici si dejte pozor, abyste měli uvolněné hýžďové svaly. Vytahujeme se z kyčlí a gravitaci necháme působit na horní polovinu těla. Pohyb vychází z beder. Nepropínáme se v kolenech. Hlava je uvolněná. Pozici můžeme provádět i aktivním přitahováním za vnější stranu nártů.

Hluboký předklon s roztaženýma nohama

Pozice Kleští

Ásana Paschimottanasana protahuje zadní polovinu těla a naše záda. Zároveň stimuluje funkci břišních orgánů. Vytahujeme se z kyčlí a snažíme se přiblížit pupík, co nejblíže ke stehnům. Chodidla jsou flexovaná. Kolena mohou být pokrčená. Hlava je uvolněná.

Pozice Kleští

YouTube video

Předklon k jedné noze

Sedíme na obou sedacích kostech. Pokrčíme levou nohu a přiložíme jí z vnitřní strany stehna pravé nohy. Narovnáme záda a s výdechem přibližujeme bříško ke stehnu levé nohy. Snažíme se mít záda stále rovná. Nakonec uvolníme a vyvěsíme hlavu a zůstaneme alespoň 3 dechy (v případě, že je vám to příjemné, tak déle).

V Janu sirsasaně uvolňujeme kyčelní kloub (u pokrčené nohy). Stimulujeme funkci pohlavních orgánů. Můžeme zvolit uvolněný předklon či aktivnější.

Předklon k jedné noze

Předklonové pozice pro někoho mohou být velmi příjemné a pro někoho naopak vůbec. Nyní jsme si řekli, jaké mají předklony vliv na naše tělo. Někdy bývá důležité si uvědomit, proč vám jsou například předklony (či jiné pozice) nepříjemné. Většinou se za tím skrývají určitá mentální nastavení. Alespoň u mě to tak je.

Uvědomte si, kde by mohl být problém a zbytek už vám půjde sám. Praktikování ásan je pak jednoduší a jednoduší. A pružnost těla se pak posouvá i do mentální uvolněnosti a lehkosti. 

Namasté
Dominika

0 Shares
>
0 Shares
Share