11 tipů jak letos začít s jógou (a už nepřestat)

Leden je měsícem novoročních předsevzetí a prvních nesmělých kroků k jejich naplňování. Jedním z nejčastějších slibů, které sami sobě slavnostně dáváme na Nový rok, je zařazení pravidelného cvičení mezi naše běžné (možná i každodenní) rituály.

Zkraje jsme pochopitelně naší vlastní vizí nového začátku nadšeni, pak se nám ale do cesty začnou většinou motat drobné překážky – únava, nedostatek času nebo málo viditelné výsledky – a může se dokonce stát, že se raději se sklopenou hlavou vrátíme do vyjetých kolejí předchozího zaběhnutého režimu a snahu na sobě pracovat zase o rok odložíme.

Jenže v dalším roce pokračujeme ve stejném duchu – plni odhodlání znovu začneme a o měsíc později kapitulujeme.

Pokud sami sebe počítáte mezi věčné začátečníky, pojďte si přečíst pár tipů, jak se dostat z bludného kruhu a překlenout období pochyb. Po něm totiž následuje vytvoření pevného návyku, který nám začne přinášet nejen první pozitivní výsledky, ale i skutečnou radost z pohybu.

1) Najít si dobrý důvod

Klíčem k udržení motivace je jasná představa o stavu, jakého chceme dosáhnout.

Podstatou proměny může být například získání zdravějšího a silnějšího těla, vyhrazení si času na sebe a své koníčky nebo zklidnění mysli.

Pokud chceme sami sebe donutit pravidelně věnovat náš čas a energii cvičení, měli bychom mít neustále na paměti důvod, který nás k našemu rozhodnutí vede.

Můžeme si představit situaci PŘED a PO a jógu jako smysluplnou cestu mezi těmito dvěma body. Položme si důležitou otázku, co se nám na stavu PŘED proměnou nelíbí, v čem jsme nespokojeni, jak momentální stav našeho těla nebo mysli ovlivňuje náš život a proč z místa PŘED odcházíme. Potom se můžeme zaměřit na vizi stavu PO – co bychom v cíli rádi našli a jak si v konečné destinaci představujeme sami sebe.

Kdykoli nás pak přepadne lenost, marnost nebo pochybnosti, můžeme se vrátit k myšlence, že nezáleží na tom, jak krátkou vzdálenost se nám zatím podařilo ujít, ale na tom, že neexistuje žádný racionální důvod otočit se nazpátek a vrátit se do stavu, který nám nevyhovuje.

Pokud vaše vize nejsou ještě úplně konkrétní a toužíte po inspiraci, nahlédněte do článku shrnující argumenty proč v letošním roce začít s jógou.

2) Vystavit vzkaz na viditelné místo

Když se nám podaří stanovit hlavní důvod naší proměny a vytyčit si jasný cíl, v udržení motivace nám značně pomůže mít ho neustále na očích. Na nástěnku, na lednici nebo na zrcadlo umístěte lísteček se vzkazem sami sobě a jasně pojmenujte, kam vaše každodenní úsilí směřuje. “Chci zhubnout”, “chci se zbavit bolestí hlavy”, “chci se zbavit stresu”… Ve dnech, kdy bude venku nepříjemné počasí, tma a zima, budete unavení z práce a bude se vám chtít jen tak válet v posteli, oceníte, když budete o své předsevzetí neustále tak trochu “zakopávat”.

3) Připravit ideální podmínky

Protože přijdou dny, kdy bude obtížné překonávat vlastní vůli, měli bychom preventivně z cesty odstranit všechny potenciální komplikace praktického charakteru – to znamená připravit sami sobě ideální podmínky ke cvičení.

Přestože jóga není z hlediska vybavení nijak zvlášť náročným sportem, určitě budeme potřebovat podložku, oblečení a vhodný prostor v bytě.

Pokud se cvičením nemáte předchozí zkušenosti z jógových studií, bude se vám hodit také video s lektorem, který vás cvičením provede.

Na internetu jich najdete nespočet, takže se určitě vyplatí už před plánovaným prvním cvičením provést důkladný průzkum a vybrat si lekci vhodné náročnosti a typu (hatha jóga, power jóga atd.) s instruktorem, který je vám příjemný hlasem i celkovým projevem.

Pokud tápete, můžete vyzkoušet naši jóga výzvu.

motivační článek, obrázek 2

4) Určit čas na cvičení

V dodržování předsevzetí nám může pomoci jasně stanovený řád.

Pokud čas cvičení přizpůsobujeme všemu ostatnímu a k podložce se nedostaneme, dokud nevyvenčíme psa, neuvaříme jídlo na další den, neuklidíme pokoj, nepověsíme prádlo nebo nedokoukáme seriál, pravděpodobně nastane den, kdy se přes každodenní povinnosti a nebo volnočasové aktivity k józe neprobojujeme.

Proto je vhodné vyhradit si na cvičení konkrétní čas.

Ze začátku můžeme považovat za obrovský úspěch sice i pravidelné cvičení dvakrát týdně, jednodušší pro nás samotné ale paradoxně bude zařadit jógu do programu každý den. Snáz si tak na cvičení zvykneme a dříve se na něj začneme dokonce i těšit.

I v případě, že čas na cvičení sháníme těžko, můžeme si dopřát aspoň dvacetiminutové protažení, které při každodenním opakování v dlouhodobějším horizontu na svém těle určitě pocítíme.

5) Zbytečně neuklízet podložku

Stejně jako motivační vzkaz umístěný v našem bytě může fungovat například jógová podložka. Pokud vám v interiéru vyloženě nepřekáží, nechte si ji raději rozloženou na očích. Bude vám neustále připomínat, co máte ještě dnes v plánu.

6) Veřejně prezentovat svůj plán

Další malou pastí, kterou na sebe můžeme nastražit, pokud máme podezření, že nás lenost časem přemůže, je “vytroubit” svůj cvičební plán, kam jen se dá.

Pokud sdělíme své předsevzetí rodině, kamarádům a kolegům, můžeme si být jisti, že se na plnění našeho plánu budou neustále ptát.

A protože si budeme připadat daleko lépe, když jim budeme moct poskytnout kladnou odpověď, ke cvičení nás bude motivovat i jejich zájem.

Vzdát se bude tentokrát daleko těžší, protože naše případné “vycouvání” neproběhne bez povšimnutí.

motivacni clanek, obrazek 1

7) Najít parťáka

Největší podporu v okolí si ale zajistíme, pokud se nám podaří sehnat někoho, kdo se nového cvičebního plánu bude přímo účastnit a bude současně s námi prožívat těžké začátky.

Je ale důležité sdílet spolu v každém případě více motivace a pozitivních postřehů než těžkostí a naříkání a udržovat akční přístup a dobrou náladu v týmu. V opačné situaci je lepší držet se samostatného cvičení a odkázat se jen na vlastní vůli – je totiž jednoznačně lepší bojovat jen s demotivací vlastní než s demotivací dvou lidí.

Pokud vhodný sparring není nablízku, vyplatí se třeba i přidat se do skupiny se stejným zájmem – třeba na sociálních sítích. Nalezneme tam dostatek odhodlání ve dnech, kdy nedisponujeme svým vlastním, a když se naopak cítíme dobře a máme energie na rozdávání, můžeme našim nadšením podpořit někoho dalšího.

8) Zapisovat si úspěchy

Novou a úplně ryzí motivaci objevíme v momentě, kdy se začnou objevovat první příznivé výsledky.

Může jít o maličkosti – například najednou zjistíme, že konečně dosáhneme v předklonu rukama na zem.

Všechny dílčí úspěchy nám ale rozhodně přinesou radost, odměnu za vynaložené úsilí. Proto je potřeba věnovat jim patřičnou pozornost, poctivě je zapisovat do hezkého notýsku a ve slabších chvilkách si je připomenout.

9) Stanovit si cíle

Když díky prvním úspěchům získáme v józe trochu sebevědomí, můžeme si pomalu začít vytyčovat malé cíle.

Není vhodné stanovovat jim žádný konkrétní dead line, protože tempo určuje naše vlastní tělo.

Každý den se ale budeme snažit o kousek se vysněné ásaně přiblížit, až se to jednoho dne – slibuji – podaří.

A málokterá činnost je tak uspokojivá, jako když člověk po dobře odvedené práci odškrtává další položku ze svého seznamu “úkolů” a dobře ví, že je schopný stejně úspěšně zvládnout i každý následující.

10) Pozvolna obměňovat vinyasy

Bude chvíli trvat, než pronikneme do světa jógy a naučíme se správně pracovat s dechem a zapamatujeme si názvy nejznámějších ásan.

V momentě, kdy se nám podaří konečně se zorientovat, se ale objeví nová nástraha – nesmíme se začít nudit. Proto se vyplatí sem tam obměňovat repertoár videí, podle kterých cvičíme, střídat lektory a možná i styly jógy a zkoušet nové vinyasy nebo alespoň lehce obměňovat ty ozkoušené. Malé experimenty přinesou do jógové praxe nejen žádoucí osvěžení, ale také nám pomohou zjistit, jak široké spektrum variant jóga nabízí a jaké z nich nám nejvíce vyhovují.

motivační článek, obrázek 3

11) Správně zakončit cvičení

Abychom si mohli užít hezký pocit z dalšího úspěšného cvičení, musíme si na konci vyhradit chvilku na krátkou meditaci.

Když si na závěr poležíme v pohodlné pozici a necháme svaly odpočinout, hlava i tělo získají čas si uvědomit, že pro dnešek máme splněno a na cestě k cíli už jsme o krok dál. Můžeme navíc zařadit malý rituál, kdy si poděkujeme, že jsme překonali sami sebe a udělali pro svoje tělo i mysl něco dobrého.

Na příjemném prožití téhle závěrečné chvilky pro sebe se budou významně podílet i vyplavené endorfiny, a tak se brzy jóga stane zážitkem, na který se budeme celý den těšit.

Doufám, že vám článek pomohl podpořit nebo znovu oživit vaše jógová předsevzetí a do dalších ásan vstoupíte s chutí a nadšením.

Pokud ovládáte nějaké další tajné tipy na udržení motivace ke cvičení, podělte se s námi o svůj návod v komentářích, ať to společně letos všichni zvládneme! 🙂

10 Shares
>
10 Shares
Share10