Superhrdinou v roce 2021

Nedávno nadešel začátek nového roku, období bilancování a tradičních novoročních předsevzetí.

Předcházející období – pro mnohé velmi náročný rok 2020 – jako by vyzývalo k hledání cest k pozitivním změnám našich znatelně pochroumaných životních stylů. Co nám dříve připadalo jisté a samozřejmé – například stálá práce, možnost vídat se s přáteli, najíst se v restauraci, cestovat – je teď dočasně nedostupné a nebo minimálně velmi vzácné. I když si všichni přejeme, aby toto období co nejdříve odeznělo, zkusme si z něj vzít to nejlepší, a to skutečnou touhu po změně – hnací motor všech nových a úspěšných pracovních i osobních projektů.

A přestože ve filmu 2021 možná nemůžeme změnit kulisy, pozadí děje a scénáře vedlejších postav, můžeme vždycky zapracovat na sobě jako hlavním hrdinovi a kompletně překroutit zápletku. V čem nám jóga pomůže stát se superhrdinou?

Lepší fyzická kondice

Aby mohli superhrdinové čelit všem nástrahám a nebezpečím, musejí být ve skvělé fyzické kondici. Skákat ze střechy na střechu, vyhýbat se kulkám a šplhat po fasádách mrakodrapů ovšem vyžaduje spoustu tréninku. Z každé marvelovky ale všichni víme, že být ve skvělé kondici se na kvalitě našeho příběhu rozhodně odrazí.

Jóga znatelně rozvíjí flexibilitu, schopnost koordinace pohybů, zrychluje metabolismus a ve svých dynamičtějších formách také efektivně posiluje svaly celého těla. Většina ásan je zaměřena především na svaly středu těla, tzv. core, nejdůležitější přísadu lektvaru pro správné fungování pohybového aparátu a prevenci úrazů.

Odstranění bolestí

Co může zkomplikovat statečný boj proti nebezpečným neřádům víc než nečekaná bolest hlavy, zad, kyčlí…? Naštěstí časté zdravotní neduhy nemusíme přijímat jako nutnou součást našich životů, ale můžeme se naučit účinně jim předcházet vhodným cvičením.

Většina bolestí, které jsou pro nás na denním pořádku, totiž vychází ze špatných pohybových stereotypů – nevhodného postavení nohou při chůzi, hrbení zad u počítače, předsouvání hlavy a stahování ramen k uším – a také z nefunkčnosti některých svalových skupin – například již zmiňovaných hluboko umístěných svalů středu těla nebo vzpřimovačů páteře a fixátorů lopatek. Praktikování jógy nám vštípí schopnost vědomé korekce, kterou začneme nejdříve aplikovat při cvičení, potom automaticky i v běžném životě.

Tip: Pokud vám život do cesty postaví překážky, obraťte se na boha Ganéšu.

Ve fázi, kdy i při takřka celodenní práci zvládneme rovně sedět nebo stát a přestaneme svému tělu ubližovat, potíže se rychle výrazně zmírní nebo úplně vymizí.

Získání zdravého sebevědomí

Se zdravým držením těla, které si díky józe osvojíme, ovšem nesouvisí jen tělesné zdraví. Pokud si vizualizujeme hrdinu, statečného a sebevědomého, určitě mu v duchu přiřkneme silná rovná záda a vypnutý, do široka otevřený hrudník. Trik spočívá v tom, že spojení emocí a těla funguje i opačným směrem.

Když se tedy přestaneme krčit, hrbit a schovávat hlavu do bezpečného úkrytu mezi ramena a místo toho hrdě vytáhneme krk a vypneme hruď, budeme nejen daleko lépe vypadat – hlavně se budeme daleko lépe cítit.

Posílení imunity

Z filmových trháků také víme, že správný hrdina nepodléhá chřipkám a “rýmičkám”. Pokud na něj přece jen nějaká nemoc neuváženě zaútočí, superhrdina s ní rychle, nelítostně a jednou provždy zatočí. V poslední době je téma udržování zdraví výjimečně aktuální, proto se nabízí vypíchnout další nespornou výhodu jógy – jako všechna fyzická cvičení totiž znatelně podporuje rozvoj imunity. Zdravé, funkční a sportovní tělo se s každou nákazou popasuje daleko snáz než tělo, jehož stavu nevěnujeme potřebnou energii. Nejlepším očkováním je kromě na vitaminy bohaté stravy, dostatku spánku a psychické pohody právě pravidelný pohyb.

superhrdina foto 1Udržování pravidelného režimu

Mluvíme-li o zdraví, je třeba si uvědomit, že jeho nedílnou součástí je zdraví psychické. Minulý rok dle mnoha odborníků z oblasti psychologie a psychiatrie zanechal na lidech obrovské následky. Kromě strachu o zdraví nás a našich blízkých a úzkostí spojených s naprosto neznámou situací nás potrápila i nejistota v zaměstnání nebo podnikání. Někteří nešťastníci přišli o práci úplně, někteří se ocitli mimo pracovní proces dočasně a někteří byli vydání napospas nástrahám home office.

Tím nám začaly takové nikým nevítané prázdniny. Ze začátku mohly být i příjemné a správně využité k odpočinku, postupem času se ale staly spíš na obtíž. Jednou z pozitivních vlastností prázdnin je totiž i ta, že mají jasně daný začátek a konec. Vyjet ze zajetých kolejí běžného denního režimu na dlouhou dobu je totiž cesta do pekel deprese a pocitu marnosti. Člověk má totiž potřebu co nejvíce dělit čas, aby mohl být spokojený. Potřebuje čas na práci a čas na osobní život, který ještě ideálně dále seká na menší jasně vyhrazené úseky. Pravidelný režim a všechny naše drobné rituály nám dodávají jistotu a udržují nás v lepší psychické kondici. Proto je velmi přínosné vyhradit si čas na každodenní cvičení a učinit z něj svou domnělou povinnost.

Možnost pohodlného cvičení doma

Jóga navíc disponuje nespornou výhodou ve své nenáročnosti na prostor – cvičit můžeme bez problémů kdekoli, sami, klidně podle videa. Nepotřebujeme žádná studia ani fitness centra, nejsme závislí na žádných opatřeních. Stačí si vybrat z nepřeberného množství videí dostupných na internetu lekce, které odpovídají našim představám a pokročilosti. Pokud patříte mezi jógové začátečníky a oceníte větší množství podrobných instrukcí k provedení jednotlivých ásan a jejich účinkům, můžete vyzkoušet například naši jóga výzvu, kterou jsme pro vás na konci minulého roku společně připravili 🙂

Nekonečný prostor k sebezlepšování

Kdybychom měli na všech superhrdinech různých nadlidských schopností najít nějaký společný znak, mohlo by jím být například neúnavné odhodlání stále se zlepšovat a dokázat něco, co nejistě balancuje na hranici reálných a nereálných cílů. Jóga nabízí neuvěřitelně rozsáhlý prostor k neustálému snažení, ať už mluvíme o obrovském rejstříku velmi náročných ásan nebo proniknutí do její historie a filozofie.

Ani za deset let a možná ani za padesát let nepřijde moment, kdy si pohodlně sedneme a řekneme si “Tak, teď už umím všechny ásany a o józe vím všechno. Co dál?”. Mohou přijít chvíle, kdy při listování encyklopediemi ásan pocítíme lehkou frustraci nad všemi těmi pozicemi, které zatím neumíme zvládnout. Když se ale ohlédneme zpátky na naše začátky a uvidíme, jak dlouhou cestu už jsme zvládli ujít, najdeme v tom neprobádaném světě “co-ještě-nezvládnu” jen další motivaci a touhu na sobě pracovat.

Dobrý pocit z plnění dílčích cílů

S nekonečně dlouhou cestou zlepšování souvisí i možnost vytyčení malých milníků, dílčích cílů, za jejichž zdolání se odměníme pocitem hrdosti. Specifikace zůstává na našem uvážení. Dotknout se prsty země, naučit se názvy nejznámějších pozic v sanskrtu, každý den si vyhradit čas na meditaci, přečíst si o Patanjaliho osmidílné stezce – to všechno může být významným úspěchem, ze kterého se můžeme radovat. Čas od času si můžeme celou tuto sérii malých vítězství v hlavě zrekapitulovat a sladký pocit z dobře odvedené práce se zaručeně dostaví. 

Věčná inspirace

Protože kořeny jógy sahají hluboko do historie a neoddělitelně se proplétají s kořeny náboženství, kultury a filozofie, existuje celá řada zajímavých témat, o která studiem jógy minimálně zavadíme. Některá z nich, například ajurvéda – indická preventivní medicína, jsou navíc věčně aktuální a poskytují nový úhel pohledu na už známé oblasti života.

Jóga se tak může stát i zdrojem věčné inspirace ke studiu a bádání a oduševnělou náplní všech večerů, které by jinak pravděpodobně skončily seriálem. Jak už bylo ale zmíněno, obsáhnout jógu v celém jejím kontextu je v rámci jednoho lidského života nemožné, proto není nutné cítit se provinile, pokud si z celého učení vybereme pouze oblast, která nás zajímá a vyhovuje nám 🙂

superhrdina, pobrázek 2

Pár slov na závěr…

Ať už jste zhlédli ve kterémkoli bodu našeho novoročního jógínského programu na výrobu superhrdinů, udělejte si chvilku a napište si na dobře viditelné místo v pokoji, kde se probouzíte, nejvýznamnější důvod vaší letošní proměny. “Chci se dostat do formy”/”Chci si vyhradit čas na sebe”/”Chci se zklidnit”. V každém napínavém filmu totiž přicházejí momenty, kdy hlavní hrdinové pochybují, kdy se jim nedaří, kdy se jim do cesty staví všelijaké překážky… Hlavním rysem superhrdinů ale je, že si včas vzpomenou, jak důležité jsou jejich cíle, a pak už se jich nikdy nevzdají. 

Hodně štěstí a odvahy! 🙂 Rok 2021 bude přesně tak úspěšný a krásný, jaký si ho uděláme. 

4 Shares
    • Moc děkuji, Martino 🙂 Doufám, že se vám výzva bude líbit a podpoří vás v každodenním cvičení! My máme z výsledku radost a těšíme se na zpětnou vazbu 🙂

  • >
    4 Shares
    Share4