Na vlně Ajurvédy: Jíme to, co jsme

„Dokud nesníš všechno, co máš na talíři, nevstaneš od stolu!“. I vy jste někdy podobná slova slyšeli? A ta brokolice ne a ne zmizet z vašeho talíře?

Možná byla naše dětská intuice rozumnější, než si myslíme. Někdy jsme totiž nucení (a často i sami sebou) jíst něco jen proto, že to je prý zdravé. Ale ne všechno zdravé musí být pro každého i vhodné. To mě – díky bohu – naučila Ajurvéda.

Předpokládám, že o Ajurvédě jste už něco slyšeli. Takže víte i to, že existují jakési tři energie – dóši.  Váta, Pitta a Kapha. Různý poměr a zastoupení těchto energií, tvoří různé a jedinečné bytosti. Stejně tak mě, jako vás. Ne nadarmo se říká – sto lidí, sto chutí.

Na internetu je k dostání množství testů, které odhalí zrovna tu vaši kombinaci dóš. Takže třeba zjistíte, že u vás dominuje Kapha a nejmenší zastoupení má Váta. Rychle si přečtěte všechna doporučení pro Kaphu, začněte je dělat, ale změna nenastane. Ajurvéda není jednoduchá.

Zvýšená Kapha může být totiž příznakem. Příznakem jakési nerovnováhy, ke které během života došlo. Takže možná potřebujete snížit Kaphu, na úkor Pitty. Dostat svoje tělo do původní rovnováhy, stavu zvaného prakriti.

Testy můžou na začátku vaší cesty způsobit více škody, než užitku. Přiznejme si. Kdo z nás bude ráno po přebuzení přetřepávat lahvičku s močí a sledovat, jaké v ní vznikají bublinky? Moje představa ideálního rána je trochu jiná.

Jak tedy na to? Vsaďte na Ajurvédu pozpátku!

Já jsem si z Ajurvédy udělala takovou malou hru. Jednoduše sleduji, co jím a co to dělá s mým tělem. Dobré je vyhradit si nějaký čas – třeba měsíc – a jíst, co nejpestřejší stravu. Ale v pravidelných intervalech.

Pokud nemáte čas na přemýšlení, co každý den vařit, zapojte se do naši 30 denní detox výzvy. Vytvořily ji čtyři různé redaktorky, takže je pestrá a zároveň zdravá. Protože sledovat jenom vlastní chutě, může být trochu zrádné. Zlozvyk si nemůžeme plést s přirozenou potřebou našeho těla.

Poznámky

Po dobu jednoho měsíce si dělejte krátké poznámky. Zaznamenávejte si informace o tom, jak se po jídle cítíte. Které potraviny vám dělají těžkosti s trávením? Po jakém jídle vám je zima, nebo naopak teplo? Jaká je vaše nálada během dne?

Moje postřehy

Mně tento přístup hodně pomohl. Věděla jsem sice, která z dóš u mě asi převažuje, ale už jsem si nepamatovala, jaké jsou pro ni pravidla. Test jsem si dělala někdy na začátku mého zájmu o Ajurvédu.

Dnes už třeba vím, že když cestuji, potřebuji mít s sebou něco kyselého. Nejlepší je pro mě jablko. Cestování zvyšuje Vátu, co pro mě s dominantní Pittou není ideální. Proto jsem obvykle hodně unavená a žaludek mám jak na vodě (i když třeba cestují jenom pár kilometrů z bydliště). Kyselost naopak podpoří moji Pittu.

Kyselé jablko

Nejsem vegetarián, ale vím, že se musím vyhýbat masu. Když ho jím několik dnů po sobě, jsem hodně nervózní a podrážděná.  Bílkoviny mi ve velké míře dodávají luštěniny, které miluji. A taky jsem po nich jako znovuzrozená a dobitá energií.

Od dětství miluji sladké, ale překvapilo mě, když jsem si uvědomila, že moc nemusím med. Celkově mi dělá potíže zpracovat sladkou snídani. No když ještě přidám trochu medu, cítím se těžkopádně a unaveně.

Teď už vím, že Ajurvéda není žádná věda. Je to cesta sebepoznání, na konci které naleznete spokojenost a životní energii.

Zkouška na závěr

I ve škole jsme psali testy až na závěr školního roku nebo semestru. Udělejte to stejně tak i s tím ajurvédou. Nejprve sledujte alespoň měsíc to, co jíte a co to dělá s vaším tělem. Pak si můžete pročíst informace o Vátě, Pittě a Kaphě. Zkuste na základě vašich poznatků a informaci, které se dočtěte, vyhodnotit zastoupení energií ve vašem těle. A na závěr si udělejte test nebo si zajděte za odborníkem na Ajurvédu.

Test na závěr

Tak co? Trefili jste se? A jaké poznatky jste si z celého měsíce odnesli? Budu se těšit na vaše postřehy v komentářích.

Jóga pro mě znamená harmonii. Pomáhá mi zpomalit, někdy dokonce zastavit. Není to jenom čas strávený na podložce. Je to cesta, která nikdy nekončí. Své poznatky z praxe se snažím aplikovat i do běžného života. A jako lektorka jógy i do životů mých studentů. Ráda hledám průnik mezi tím, co můj život dělá šťastným: jóga, minimalismus a bezodpadová domácnost. Další moje články naleznete na: https://yogerika.com/

331 Shares
Share331
331 Shares
>