Vata a její výstřednosti

Vata dóša je vlastně takový přelétavý motýlek, možná bychom mohli říct i bohém.

Rychle se pro něco nadchne, je neustále v pohybu a spontánní nápady ji přitahují jako magnet. Rychle se ale unaví, a to nejen fyzicky, ale také duševně, a to nudou – vyhledává neustálou změnu a pohyb, takže skvělý nápad, který byl ještě včera tak vzrušující, může dnes vypadat nudně, a je přirozeně nahrazen tisícem nápadů nových.

Přestože tyto vlastnosti dělají z typu Vata atraktivního a inspirativního společníka, je nutné, stejně jako pro ostatní dvě dóši, zachovat si životní rovnováhu, jinak se z Vaty stane typ velice nepoužitelný pro život.

Kdyby byla Vata ponechaná své podstatě, a v nerovnovážném stavu, asi byste o ní už neslyšeli, nebo by vám zavolala po dvou letech z Indie, že právě nastupuje spirituální očistu, a po dalších pár měsících z úplně jiného konce světa. Povaha Vaty z ní nejspíš dělá docela dobrodružný typ, což bychom sice mohli považovat za přínos, ale na druhé straně jim nechává hlavu neustále v oblacích, což je pro běžný přízemní život trochu nevyhovující. Proto potřebuje nastolit rovnováhu a uzemnit se uklidňujícími aktivitami. Tak bude mít nejen proudící kreativní energii, ale také ji bude moci použít v praktickém životě. Konečně třeba i některý ze svých skvělých plánů a nápadů dokončí.

www.hadalama.cz

Povahu Vata bychom mohli přirovnat i k pilné včelce – má plno energie a sedá z květu na květ, dokud se neunaví (což se ale může stát velmi brzy) Její energie přichází ve vlnách, je rychlá a rychle se vyčerpá.

Představme si teď na chvíli, jen pro ilustraci, typ Vata jako člověka, pro kterého bude prioritní dostat svou dóšu zpět do rovnováhy, nemá žádné povinnosti a může se věnovat jen sobě.

Potom by ideální denní program vypadal následovně:

Vata se vzbudí, dá si lehkou, ale výživnou snídani, pak chvíli pracuje a potom chvíli odpočívá (spí, medituje, dělá yogu nebo tai chi, píše si do deníku, atd.). Vstane, zase se trochu nají, trochu pracuje a trochu odpočívá. Tak zůstane metabolismus v pohybu celý den a rozlítaná mysl Vaty se trochu uklidní, díky dostatku odpočinku, pravidelnému režimu a pravidelnému příjmu potravy.

Všichni ale víme, že často jsou naše priority o něčem zcela jiném než o nás. Proto to nazývám ideální režim. Tento ideální model je pro nás důležitý z jednoho prostého důvodu (a není to proto, abyste ho dosáhli).

Ukazuje nám směr, kterým se ve své snaze nastolit rovnováhu můžeme ubírat (když vidíme, jaký máme cíl, je mnohem snazší najít prostředky k jeho dosažení, a ne, v tomto případě to rozhodně neznamená, že toho cíle musíme dosáhnout. Již sebevzdálenější přiblížení tomuto modelu nám může poskytnout úlevu od každodenních nepříjemností a diskomfortů, které přestože nejsou vážné, tak nám ubírají energii – už jsme přes každodenní shon úplně zapomněli, jak se cítit zdraví – místo toho jen NEJSME NEMOCNÍ).

Ťukám si sama se sebou 😀 nazdraví!

I když se výše zmiňuji, jak je důležité zařadit yogu, meditaci a další zklidňující aktivity do každodenního života typu Vata, je nezpochybnitelné, že yoga a meditace má dalekosáhlé pozitivní účinky, nejen na duševní, ale i na tělesné zdraví, a to platí pro všechny typy, muže ženy, děti, dospělé i důchodce – stačí si najít ten svůj vhodný způsob.

Tady je jedno pěkné video na zklidňující yogu před spaním, která zaručí sladké sny nejednomu nespavci.

A protože pro Vatu je rovněž důležité SVAČIT, nejlépe sladce a výživně, mám pro vás datlový shake, který každá Vata zvládne bez mrknutí oka.

Ale víc už se o Vata dóše rozepisovat nebudu, protože jsem pro vás připravila takový tahák – shrnutí životního stylu, ke kterému má Vata tendenci, ale i jak ji pomoci nastolit rovnováhu (stáhněte si zdarma přehledný 5 stránkový souhrn v pdf)

UZEMŇUJÍCÍ DATLOVÝ SHAKE PRO VATA DÓŠA

(recept převzatý z Ayurvedské kuchařky – viz. zdroje)

Ingredience na 2 porce:

  • 6 vypeckovaných datlí
  • 1 a 1/2 šálku mléka (kravského, kozího nebo sojového)
  • 1/2 lžičky vanilkového extraktu
  • 1/2 šálku strouhaného neslazeného kokosu
  • špetka mletého kardamomu nebo mletého hřebíčku (pro podporu Vata zažívání)

Postup:

  1. Všechny ingredience rozmixujeme v mixéru.
  2. Může se stát, stejně jak vidíte na obrázku, že kokos se nerozmixuje úplně do ztracena. Není to žádná vada, záleží to jen na tom, jak výkonný máme mixér.

INFORMAČNÍ ZDROJE:

  1. Robert Sachs. Tibetan Ayurveda. Health Secrets from the Roof of the World. 1995.
  2. Amadea Morningstar with Urmila Desai. The Ayurvedic Cookbook. A Personalized Guide to Good Nutrition and Health. 1995.
  3. YouTube channel – Dr. Deborah Kern. Introduction to Ayurveda by Dr. Deb Kern

 

Vata a její výstřednosti
5 (100%) 3 votes

Dominika
O Ayurvedu jsem doslova zakopávala vlastně od té doby, co jsem se začala zajímat o zdravý životní styl. Jenže dál než k diagnostice své dóši jsem se nikdy nedostala. Zkrátka jsem nevěděla, co s tím dál. V průběhu let jsem ale k Ayurvedě začala mít čím dál blíž (asi i díky různým dietním směrům, které jsem vyzkoušela) a všechno tak nějak začalo zapadat. To byla ta chvíle, kdy jsem ji začala studovat hlouběji, odhodlaná z toho vytěžit co nejvíce praktických informací, které by usnadnili její pochopení a použití námi, běžnými, moderními lidmi.

Napsat komentář