Naučte se ovládat své pánevní dno – Mula bandha

Zapojíme Mula bandhu!” Znáte tuhle větu z lekcí jógy? A víte, co a jak máte zapojit? Mula bandha je jedním ze tří hlavních energetických zámků těla. V józe se Mula bandha neboli kořenový zámek používá při většině ásan. Není to ale jen o zkvalitnění samotného praktikování jógy, používání tohoto zámku vám pomůže i v každodenním životě. Pojďme na to!

Pánevní dno – stabilní základ

Nebudu vás napínat, Mula bandha neboli kořenový zámek je v podstatě zapojení svalů pánevního dna. V józe jsou tyto svaly vlastně neustále aktivní. Proto už na první pohled poznáme správného jogína. 🙂 Lidé s ochablými svaly pánevního dna se totiž často hrbí a mívají i nižší sebevědomí. Používáním Mula bandhy získáme lepší stabilitu a to jak tělesnou, tak i psychickou.

Bandha je tedy zámek a mula je kořen. Můžeme to vzít doslova a představit si, že naše pánevní dno je takový kořenový systém těla. Pokud budeme mít kořeny pevně ukotvené, budeme stabilní a nic nás nerozhází. Pokud ale tyto kořeny necháme ochabnout, nebudeme se mít o co opřít.

Sama jsem se se svým pánevním dnem naučila pracovat až po několika týdnech tréninku a úplně to změnilo mou jógovou praxi. Myslím, že jenom díky tomu, že jsem pochopila, jak mám používat Mula bandhu, zvládnu konečně stoj na hlavě. Vím, že jóga není o dosažení složitých ásan, ale stejně mě to moc potěšilo. 🙂 Tak se to pojďte naučit také!

Kde vůbec máme pánevní dno?

pánevní dno
Zdroj: pinterest.com

Svaly pánevního dna najdeme v nejspodnější části dutiny břišní, kde tvoří takovou pružnou, mělkou misku. Ta je tvořena třemi vrstvami – nejspodnější vrstva se stáčí kolem svěračů, prostřední vrstva je napnutá mezi kyčelními klouby a stydkou kostí a nejsvrchnější vrstva k sobě přitahuje sedací kosti a kyčelní klouby. Na obrázku vidíte tyto vrstvy pohromadě.

Jak na Mula bandhu

Víme, co to je, víme, kde to je. Ale co s tím? Ovládání těchto svalů je obtížné a musí se poctivě trénovat. Nejprve je třeba se napojit na pánevní dno, zjistit, kde vůbec je. Snažíme se zatahovat jen tyto svaly a všechny ostatní povolit. Nejčastější chybou je totiž myšlenka: “Všechno zatnu, něco z toho bude určitě pánevní dno.” Nebude. Všechno to budou pomocné svaly a pánevní dno zůstane uvolněné.

Existují triky na zapojení svalů pánevního dna. Protože všechno se vším v těle souvisí, nepřekvapí nás třeba to, že pánevní dno zapojujeme, když pijeme brčkem. Ano, je to tak. Vyzkoušejte si to!

Další možnost, jak zkontrolovat, že máme aktivní kořenový zámek je ještě podivnější. V pozici prkna zatlačíme mezi lopatky. Je to takový nenápadný pohyb, kterým ale aktivujeme Mula bandhu. Není fascinující, jak je to v těle všechno propojené? 🙂 S tímhle cvikem ale budete nejspíš potřebovat trochu pomoct od kamarádky, přítele, babičky… Někdo vám zkrátka položí ruku mezi lopatky a vy zkusíte do té ruky zatlačit. Asistent by měl to měl jasně cítit. Mula bandhu procítíte také během jógového dřepu.

mula bandha
Zdroj: archiv autora

Na fotce jsem se pokusila zatlačit mezi lopatky co nejvíc, aby bylo patrné, co tím myslím. Takže je to dost přehnané. 🙂

Na závěr připojuji ještě video, které vám snad odpoví na další otázky.

Napište mi do komentáře, jaké máte zkušenosti s Mula bandhou. Dokážete ji zapojit na povel a používáte ji během dne?

Zuzka

52 Shares
  • Dvakrát som si pozrela vaše video.Skúšam hladám,hladám skúšam, kde v pekle ten sval je.Ćosi sa pohlo, ale je to ono?A keď ho aj nájdem nemám možnosť dostať sa nejaký ďalší kurz.Budem musieť zostať pri tom možno nájdenom svale.Alebo aj tu platí, že lepší vrabec v hrsti ako holub na streche?

    • Buďte trpělivá! 🙂 Zvlášť pokud se o vědomé zapojení svalů pánevního dna snažíte poprvé. Časem se naučíte s jistotou poznat, kdy zapojujete Mula bandhu. Pravděpodobně se vám to již daří, jen to nedokážete vnímat. Chce to čas, nespěchejte na sebe. 🙂

  • Je to skvěle a poučne. Prosím ještě ujasnit dýchání při cvičení pánevního dna. Když si predstavim pití brčkem. , tak vlastně při zatažení vdechuji ústy. Je to tak správne. ?Eva

    • Jde o to, že při usilovném sání ústy se pánevní dno aktivuje, aniž bychom na něj mysleli. Je to souhra svalů v těle. Pánevní dno by mělo být zatažené při nádechu i výdechu, jsou to svaly – například biceps dokážete mít zatnutý ať už nadechujete, nebo vydechujete. Při nácviku to půjde asi lépe s nádechem, ale ve finále byste se měla naučit držet pánevní dno aktivní při nádechu, výdechu i při zádrži dechu. 🙂
      Děkuji za komentář 🙂

  • >
    52 Shares
    Share52