Naučte se stát na hlavě! S námi to dáte!

V minulém článku jsme si ukázali, jak udělat stoj na hlavě s lokty na zemi, takzvanou širšásánu. Pokud vám nejde, nebo se chcete jen naučit další variantu, čtěte dál! Podíváme se na stoj na hlavě s oporou dlaní.

Mula bandha je základ!

Stoj na hlavě bývá považován za těžší pozici, ačkoliv na něm vlastně nic tak složitého není. Jediný problém je, že většinou nedokážeme zpevnit střed těla. Když jsem poprvé zkoušela stoj na hlavě, vůbec jsem nedokázala ovládat svoje svaly, byla jsem zmatená. Teď mi to připadá vtipné. Prostě jsem úplně ztratila přehled o svém těle. Tak jsem se rozčilovala a padala, až jsem se zeptala své lektorky, co dělám špatně. Nejsi zpevněná! Byla okamžitá odpověď.

Takže zapojte svaly pánevního dna a svaly spodního břicha = to znamená, že musíte aktivovat Mula bandhu a Uddijána bandhu. Pokud dokážete udržet tyto dva zámky, bude pro vás stoj na hlavě hračka!

Pokud jste v životě nězkoušeli stát na hlavě, určitě si nejprve udělejte pár přípravný ásán. Předejdete tak natažení nějakého svalu nebo v horším případě zranění.

Určitě si rozhýbejte krk na všechny strany, dejte si opravdu záležet, ponesete na něm velkou část své váhy! Zbytek zátěže ponesou zápěstí, takže na ně nezapomeňte, prohýbejte si je, protáhněte je. Abyste se rozehřáli, můžete si udělat pár pozdravů slunce, těmi nikdy nic nezkazíte. 🙂

Tři opěrné body stačí!

Ukážeme si variantu stoje na hlavě, který je podle mého nejméně náročný a proto si myslím, že se do toho můžete s radostí pustit! Nejspíš ho také znáte z hodin tělocviku. 🙂

stoj na hlavě

1. Sedněte si do diamantového sedu a opřete dlaně vedle kolen.

2. Hlavu opřete o podložku tak, aby se dostaly lokty nad dlaně, v loktech tedy budete mít pravý úhel.

Poznámka: hlavu opřete o místo, které si vyměříte následovně: položte si dlaň na čelo (konec dlaně dejte na kořen nosu), prsty směřují vzhůru. Tam, kde končí prostředníček, tam je ten správný bod! 🙂

3. Natáhněte nohy, jako kdybyste byli v pozici psa hlavou dolů a dojděte směrem k rukám, kam až to bude možné. Snažte se dostat zadek nad hlavu.

stoj na hlavě

4. Položte si jedno koleno na loket. Už byste měli cítit, jak se těžiště přesouvá jinam.

5. Až si budete jistí, položte i druhou nohu na loket. V této pozici chvilku setrvejte, tlačte do dlaní, hledejte balanc.

POZOR: lokty se nesmí rozjet do stran! Pořád musí být jako dvě rovnoběžky. Pomoct si můžete jógovým páskem, nebo nějakým jiným popruhem. Udělejte si smyčku a navlékněte si jí nad lokty tak, aby je držela na vzdálenost ramen. Díky tomu, že budete moct tlačit do pásku, bude se vám také lépe držet rovnováha. 🙂

6. Až si budete jistí, zvedejte pomalu nohy. Žádné švihnutí nahoru nebo poskakování! Pohyb musí být naprosto kontrolovaný! Tahejte nohy vzhůru pomocí břišních svalů.

Nepřeceňujte své síly, šetřete se!

Buďte na sebe mírní! Vím, že to v době, kdy se po nás chce stále lepší a lepší výkon, může zdát divné. Jóga ale není o soutěžení, není o překonávání bolesti, překračování limitů. Není to sport! Když zkoušíte poprvé nějakou těžkou ásánu, nepřeceňujte se, nebuďte naštvaní, když to nepůjde. Zítra to zkusíte zase a třeba to půjde o trochu lépe. Máte dost času!

Až se “vyblbnete”, zařaďte pozici dítěte. Zůstaňte v ní třeba i 5 minut a počkejte, až se vám krev vrátí zpátky do nohou a uvolní se krk.

!!! Pokud máte potíže s vysokým krevním tlakem, nebo dokonce s krční páteří, jistě víte, že tohle není pozice přímo pro vás. Stejně tak by se stoji na hlavě měli vyhnout ti z vás, kteří trpí trombózou, mají problémy se srdcem, s očima, ušima a také ledvinami. Obrácené pozice (svíčka, pluh, stoj na hlavě…) by také neměly provádět ženy při menstruaci.

Doufám, že se vám stoj na hlavě povede! Ne třeba hned, ale jednou určitě! Napište mi do komentáře, jak vám jde! 

Zuzka

Zdroj obrázků: archiv autora

2 Shares
>
2 Shares
Share2