Detoxikace organismu v létě

Léto je časem odpočinku, dovolených, lehkosti, radovánek a užívání si života plnými doušky. Na zahrádkách nám dozrávají čerstvé šťavnaté plody, trávíme více času na svěžím vzduchu, užíváme si sluníčka a také se více potíme. Mohlo by se zdát, že léto detoxikaci vyloženě přeje. Jenže….co všechna ta pokušení, která na nás číhají na každém rohu?

Projít v těchto parných dnech okolo zmrzlinového stánku bez povšimnutí nebo odmítnout všechny ty grilované dobroty plné soli a koření, či nějakou tu sklenku s alkoholem na letní párty není vůbec snadné, že? Během těchto horkých dnů se v jídle přes den spíše odbýváme a často sáhneme po rychlém občerstvení nebo večer důkladně vyluxujeme ledničku. Na konci léta nás pak nepříjemně překvapí nějaké to kilo navíc.

letní nápoje

V teplých měsících naše těla vyloženě touží po lehké stravě a osvěžení. Letní jídelníček by měl tělo ochladit, osvěžit, dodat energii, ale zároveň organismus zbytečně nezatížit. Ukážeme si pár tipů, jak můžeme podpořit přirozenou detoxikaci těla během léta.

Oddychněte si od

  • tučných a smažených jídel
  • nadměrnému množství soli a koření
  • tučného masa i smetanových omáček
  • velkého množství alkoholu
  • těžce stravitelných potravin
  • polotovarů a umělých přísad

Naopak si dopřejte

  • dostatečně velké množství čerstvého sezónního ovoce a zeleniny (jablka, rajčata, okurky, melouny, borůvky, ostružiny,…), které obsahují velké množství vlákniny a vody a přirozeně tak pročišťují organismus
  • lehké saláty z listové zeleniny
  • potraviny, které zasytí, ale nezatěžují tělo (avokádo, fazole, semínka, oříšky,…)
  • červené maso zkuste vyměnit za ryby
  • dostatek tekutin – ideálně čistá voda s citrónem nebo mátou
  • ovoce, které obsahuje větší množství antioxidantů, které pomohou vyvážit důsledky nadměrného slunění a přirozeně nás chrání od nepříznivých vlivů slunečního záření (ostružiny, maliny,…)

bobule

Sezóna ostružin

Právě teď dozrávají tyto černé a velice chutné plody, které jsou skvělým přirozeným detoxikačním prostředkem. Kromě toho, že obsahují velké množství vitamínů (vitamínu C, draslíku, hořčíku, železa, kyseliny listové,…), minerálů a dalších látek podporující naše zdraví, působí také jako prevence proti nachlazení, pomáhají předcházet nádorovým onemocněním a také zpomalují stárnutí mozku. Podobné vlastnosti mají i borůvky a maliny, ale v ostružinách je koncentrace těchto látek vyšší. Můžete je jíst jen tak, nebo přidávat do smoothies, jogurtů, kaší, atd.

Recept na osvěžující smoothie

Léto a meloun k sobě neodmyslitelně patří, připravte si v horkých letních dnech tento osvěžující koktejl během chvilky. Dodá tekutiny, vitaminy, vlákninu a příjemně osvěží 🙂

Budeme potřebovat

  • nakrájenou dužinu z většího plátku melounu
  • pár kapek limetkové šťávy
  • trocha vody (podle toho jak chcete mít nápoj ředěný)
  • 3 plátky okurky
  • pár lístků máty
  • mátu na ozdobu

Vychlazený meloun (může být i z mrazáku) smícháme s nasekanými lístky máty, třemi plátky okurky bez slupek, vodou a šťávou z limetky. Rozmixujeme, nalijeme do sklenice a ozdobíme 🙂

melounové smoothie

Nezapomeňte na pohyb

Pro podporu detoxikace je důležitý také pravidelný pohyb a letní měsíce vyloženě přejí venkovním aktivitám. Běh v přírodě, jízda na kole, volejbal či jiné skupinové sporty, které se dají provozovat na čerstvém vzduchu jsou ideální. Při vyšších teplotách je vhodnější jít si třeba zaplavat a tím se zároveň i ochladit, nebo můžete zkusit paddle jógu. I takový pomalejší běh ve večerních hodinách může být příjemným zážitkem nebo třeba jóga v přírodě při východu slunce? To nám zimní měsíce moc neumožňují, využijme to teď.

Dopřejme si v těchto slunečných dnech také dostatek odpočinku, péče a příjemných zážitků. Je velmi důležité během léta alespoň na pár dní vypnout, hodit všechny starosti za hlavu a jen tak být a užívat si života naplno. O to lépe se nám bude dařit v následujících měsících.

12 Shares
>
12 Shares
Share12