Jak meditovat na dovolené? 3 jednoduché tipy

Dovolená by měla vést k odpočinku, relaxaci, novým dobrodružstvím a obdivu nad krásnými památkami či krajinou. Často ale bývá také stresující, plná nenaplněných očekávání či zmařených plánů. Ale ať už se děje cokoliv, měli bychom se pokusit si dovolenou vychutnat plnými doušky. Být plně vědomí a užívat přítomnosti na dovolené, nám pomůže ocenit každý okamžik. Od vzrušujících nových dobrodružství až po klidné odpočinkové večery.

Jak už většina z vás dobře ví, meditace není jen odříkávání manter na meditačním polštářku (i když tato forma je třeba jedna z mých nejoblíbenějších 😉), ale je to jakékoliv odpoutání se od divokých myšlenek, vnímání přítomnosti, intenzivní uvolnění. V tomto článku jsem si proto pro vás připravila 3 zcela jednoduché tipy, jak meditovat na dovolené a užít si tak toto všemi oblíbené období naplno, s lehkostí a radostí.

1. Vděčnost

Ať už jste na dovolené u moře či v horách, ve velkoměstě nebo na vesnici, najděte si místo, kde se jen tak posadíte a ponoříte do sebe. Pláž, louka, vrcholek hory, u okna svého apartmánu …

Sedněte si, zavřete oči nebo zakloňte hlavu a zrak upřete na nebe a opakujte si v hlavě (či klidně i nahlas) větu:

Jsem vděčná/ý, že jsem tady. Jsem vděčná/ý, že jsem tady. Jsem vděčná/ý, že jsem tady.

Alespoň třikrát za sebou nebo klidně i víckrát. Usmějte se a pokračujte větou:

Jsem vděčná/ý sama za sebe. Jsem vděčná/ý sama za sebe. Jsem vděčná/ý sama za sebe.

Cítíte, jak se vašim tělem rozlévá pocit pohody, radosti a vděčnosti? Uzavřete toto meditační cvičení větou:

Miluju svůj život. Miluju svůj život. Miluju svůj život.

Meditace totiž není o tom změnit, co se událo v daném dnu, ale o změně našeho přístupu. I když den třeba nebyl dokonalý nebo se událo něco, co vás naštvalo, co vám nevyšlo, záleží jen a jen na nás, jak budeme na dané situace reagovat. „Jsem vděčná/ý za tento okamžik“ – je nádherný způsob, jak ocenit život, a to nejen na dovolené.Vděčnost

2. Přítomnost

Toto meditační cvičení můžete provádět několikrát denně, v kteroukoliv situaci. Je o tom, vnímat vše co je kolem nás, jako bychom to viděli poprvé. Jako bychom byli malé dítě nebo návštěvník z Vesmíru.

Ano, možná jste byli u moře už padesátkrát a teď už to berete jako samozřejmost, prostě si lehnete na lehátko, každou hodinu se smočíte ve vodě, opalujete se, podřimujete… I tohle je moc fajn a určitě pomáhá k relaxaci, zkuste to ale pro změnu trochu jinak. Vnímejte strukturu písku pod vašimi chodidly, teplotu, ten pocit, když se prodírá vašimi prsty. Podívejte se na všechny ty barvy kolem sebe. Jak se moře ztrácí v dáli a jaké rozmanité odstíny modři na jednotlivých místech má. Sedněte si na lehátko, zavřete oči a vnímejte ten vánek, jenž hladí vaše tělo. Zaposlouchejte se do všech těch zvuků kolem. Ptáci, šum moře, doprava, cizí hlasy… Vychutnávejte si stokrát objednanou jahodovou zmrzlinu jako kdybyste ji jedli poprvé. A co teprve pokud zkoušíte nové jídlo. Zkoumejte jej pohledem, přivoňte, pomalu ochutnejte… Nic z toho kolem nehodnoťte, jen vnímejte. Vnímejte přítomnost každým svým smyslem.

Osobně si vzpomínám na jeden takový krásný zážitek na Bali, kdy jsem jela jako spolujezdec na skútru a chvílemi jsem měla i strach (kdo zná místní dopravu, chápe :-D). Poté jsem se ale zcela ponořila do toho okamžiku a nechala všechny strachy a myšlenky se rozplynout. Vnímala jsem vítr kolem mě, všechen ten šum, střídající se vůně, pokřikování kolemjedoucích, teplotu a strukturu partnerova těla jež jsem objímala… Tyto cesty se staly mou každodenní dovolenkovou meditací a vždy mně pročistily hlavu a nádherně spojily s přítomností.

3. Dech

Matka všech meditací. Dechové cvičení.

Někdy se snažíme stále posouvat dál a dělat věci lépe a víc a jinak a prostě vymýšlíme, jak věci měnit a zlepšovat, až skoro zapomínáme, že i to jednoduché a základní je skvělé a efektivní. A tak je to i s dechovou meditací. I tu můžeme provádět kdekoliv, téměř kdykoliv a je úžasným relaxačním cvičením a přivádí nás zpět k sobě samým.

U dechové meditace doporučuji najít nějaké klidnější místo, kde vás přinejmenším nebudou vyrušovat vaši blízcí a budete mít chviličku opravdu jen a jen pro sebe.

Jestli budete sedět, ležet, chodit nebo jakou zvolíte polohu, je jen na vás. Důležité je, abyste se v ní cítili co nejpříjemněji. Já ráda provádím tuto meditaci u moře v sedě na lehátku, ale jde provést i na lanovce, v dopravním prostředku či kdekoliv jinde, kde je vám to příjemné a dokážete se odpoutat od okolního ruchu. K tomu vám můžou pomoci také sluchátka s relaxační hudbou.

Dýchejte
Dýchejte zhluboka, pomalu vnímejte, jak vzduch proudí vašim nosem, průdušky, do plic až do břicha. S každým výdechem cítíte, jak se vaše tělo uvolňuje a mysl očišťuje od zbytečných myšlenek. Vnímáte své tělo, svou tělesnou schránku, která je vašim domovem. Životodárný dech, který proudí sem a tam úplně automaticky.

Tuto meditaci provádějte, jak dlouho budete chtít, jak dlouho vydržíte, jak je vám příjemné. Občas se může stát, že vám mysl někam odběhne. Nebuďte na sebe přísní, jen ji opět laskavě přimějte soustředit se na dech a pokračujte. Stačí tři minuty takové meditace a vaše mysl i tělo budou krásně osvěženy.

A jak meditujete vy na dovolence? Nebo si dáváte „meditační pauzu“? Podělte se o svoje zvyky v diskuzi. 😉 Krásné teplé letní dny přeji!

Bára Vlčková

Momentálně bydlím a prožívám svůj život tzv. na volné noze v Římě, ve věčném městě okouzlující Itálie. S jógou mám dlouholeté zkušenosti, prošla jsem si různými fázemi, od cvičení jógy několikrát denně (blázen), po naprostou absenci (úplný blázen). Před nedávnem jsem si uvědomila, jak důležitou roli hraje v mém životě, jak mi pomáhá cítí se vyrovnaně, povznešeně, tak nějak sama se sebou a i okolním vesmírem spojená.

25 Shares
  • >
    Share25
    25 Shares