3 hlavní zásady zdravého stravování

Možná si říkáte, proč zase přicházíme s tématem, kterého je plný internet, časopisy a všichni už to prostě znají. A možná právě proto! Čím více se o zdravý životní styl zajímám, tím větší v tom mám mnohdy chaos. Jeden tvrdí to a druhý tamto. A kdyby to bylo alespoň podobné! Ne, ono se to dokonale vyvrací. 😀 A pak aby se v tom člověk vyznal. Proto jsem se rozhodla napsat tento článek, kde zmíním a shrnu 3 naprosto základní zásady, které by měla každá “zdravá strava” dodržovat.

Detoxikace

Pokud chcete teprve začít se zdravým životním stylem, je potřeba se po letech toho “zanášení” očistit od škodlivých látek. To samozřejmě není potřeba pouze pokud jste deset let jedli nezdravě, ale pravidelně. Já například tuto zásadu dodržuji minimálně dvakrát ročně. A to na jaro a na podzim. S jarem, kdy se vše probouzí, mi to přijde tak nějak přirozené a vždy nasadím jarní detox jídelníček. Detoxikaci ale můžete provést samozřejmě kdykoliv v průběhu roku.

 

 

 

Tento proces je nezbytný pro nastartování těla a pro jeho přípravu na zdravé stravovací návyky. Pokud je tělo zaneseno toxiny, nepomůže jen změnit stravování. Je potřeba jej prvně připravit.

Je spoustu možností, jak tělo očistit. Někdo volí krátké, několikadenní půsty, někdo vysadí určité druhy potravin (jako například lepek, laktózu), někdo se pustí do dlouhodobějších variant. Možností je spoustu a nic není špatně! Každý jsme jiní a každému vyhovuje lépe jiná varianta. Existují samozřejmě určité zásady a je dobré se vyhnout některým chybám, které navzdory našemu dobrému úmyslu můžou detoxikační proces spíše zastavit než podpořit. Jak radím ve většině svých článků, poslouchejte své tělo. To je nejlepším vodítkem a ukazatelem. Cítíte se dobře? Zlepšuje se vaše trávení, kvalita spánku, pociťujete více energie? Tak potom jste na správné cestě. Detoxikační proces by neměla provázet neustálá únava, podrážděnost či trávící potíže (ano, ze začátku můžete chodit na záchod častěji, ale určitě ne s bolestí břicha).

A pokud nevíte, jak začít či jak to provést, připravili jsme pro vás skvělou a jednoduchou 28 denní detox výzvu plnou zdravých a chutných receptů.

Pravidelnost

Další ze zásad je pravidelnost. Myslím, že se všichni shodneme na tom, že bez pravidelnosti prostě zdravý životní styl nenastolíme. Ať už je to pravidelnost ve cvičení, v meditaci, či ve stravování. Je na každém z nás, jakou zvolíme cestu ve stravování, zda chceme dodržovat zásady veganství, vegetariánství, vitariánství, či zařadíme do jídelníčku také maso a jiné živočišné bílkoviny. Opět je to otázkou našich priorit, přesvědčení, často také víry. Pokud se stravujeme s respektem k vlastnímu tělu, potom nám to oplácím zdravím, energií a dobrými pocity. 

Co mají ale všechny stravovací styly společného? Jak jsem již zmínila, je to právě pravidelnost. I když i ta je pro mnohé jiná. Nebudu tady nikomu radit, že musí jíst každé 3 hodiny malé porce nebo naopak že nejlepší stravovací variantou je systém 16/8 (přerušovaný půst, kdy jíte pouze v průběhu osmi hodin denně, zbylých šestnáct ne). Každý si musí najít své. Každému vyhovuje něco jiného. A to je v pořádku! Zkoušejte, kombinujte, vymýšlejte, nechte se inspirovat. Za nějaký čas najdete tu správnou variantu právě pro vás a té se držte.

Ovoce a zelenina

Za mě je to rozhodně neoddělitelná část zdravého životního stylu. Já bez zeleniny prostě nepřežiji! 😀 Miluji ji ve všech možných podobách. Do salátu, vařenou do polévky, pečenou jako přílohu. Ráno svůj den začínám čerstvým džusem z vymačkaných pomerančů, miskou sezónního ovoce. Zelenina a ovoce je prostě součástí mého života a nejdůležitější součástí mého jídelníčku.

Jsem přesvědčená, že patří do jídelníčku každého člověka. Samozřejmě opět s respektem k vlastnímu tělu. Pokud vám některé druhy zeleniny či ovoce nedělají dobře, či vám nevyhovuje určitý druh přípravy, najděte jinou variantu. Jsou lidé, kteří preferují vařenou variantu, protože syrová zelenina jim “nedělá dobře”. A to je v pořádku. Opět platí, zkoušejte, kombinujte, poslouchejte své tělo a naučte se vypozorovat, co je pro něj nejlepší.

Někdy doporučené množství zeleniny není jednoduché zakomponovat do svého jídelníčku, proto jsem si oblíbila smoothie. Ráno vás krásně “nakopnou” do nového dne. Je to prostě vitaminová bomba, která má obrovské množství pozitivních přínosů na zdraví! A jestli hledáte inspiraci, na toto téma jsme s kolegyňkou připravily skvělou 21 smoothie výzvu, která navíc podpoří vaši imunitu. 😉

Hlavní zásadou ale stále zůstává respekt a láska k vlastnímu tělu a duši. A to jsou ty nejdůležitější prvky… nejen u zdravého životního stylu. 🙂

16 Shares
>
16 Shares
Share16