Jak “bojovat” s výhřezem ploténky? Jógou!

Bolesti zad během života potkají téměř každého z nás a bez mrknutí oka bychom je mohli zařadit mezi civilizační choroby. Často je důvodem obtíží právě výhřez meziobratlové ploténky, typicky lokalizovaný v bederní nebo krční oblasti. Projevuje se zejména bolestí, někdy i poruchou citlivosti a brněním končetin.

Ploténka společně s přirozeným prohnutím zad zajišťuje odpružení páteře a tlumení nárazů. Je jen velmi slabě krevně zásobená a živiny získává prosakováním z okolí. K tomuto procesu nezbytně potřebuje pohyb. Výhřez meziobratlové destičky nevzniká z ničeho nic, ale je zapříčiněn dlouhodobým nesprávným přetěžováním určitého úseku páteře.

Žijeme v době “ohnuté”?

Zamyslete se nad tím, jak velkou část dne trávíte se zakulacenými zády. Snídáte, čistíte si zuby, sedíte v práci, večer pak u televize. Téměř neustále je vaše páteř v mírném předklonu. Tím dochází k postupnému “vytlačování” ploténky směrem dozadu. A teď si položte otázku.

Kdy jste se  naposledy pořádně zaklonili?

Asi nejvyužívanější konzervativní metoda léčby výhřezu je McKenzie koncept. Využívá aktivní opakované provádění extenze, tedy záklony páteře. Díky tomu je ploténka zatlačována zpátky na své místo. Podobně je možné využít i některé jógové ásany. Samozřejmě po poradě s příslušný lékařem.

Záklon jóga Lenka

Pozice nízké kobry (Bhudžangásana)

Vycházíme z lehu na břiše, dolní končetiny jsou propnuté, těsně vedle sebe. Paže pokrčíme a vložíme dlaně pod ramena. Odtlačíme se od rukou, pohled směřuje vzhůru. V této pozici provádíme záklon bederní i krční oblasti. Více o kobře najdete zde.

Pozice velblouda (Uštrásana)

Začínáme v diamantovém sedu, tedy sedu na patách. Tělo jde do záklonu, rukama uchopíme paty. Opět jde o zákonovou pozici v rozsahu celé páteře. Pokud máme menší rozsah hybnosti, můžeme ruce zapřít v oblasti beder. Více o velbloudovi najdete zde.

Pozice mostu (Čakrásana)

V leže na zádech se vzepřeme o dlaně a chodidla. Tato pozice může být pro začátečníka náročnější. Je možné jinahradit pozicí polovičního mostu (Setu bandhásana), kde však dochází k záklonu pouze v bederní oblasti. Více o mostu (polovičním) najdete zde.

Na co si při cvičení jógy dát pozor?

Pokud vám byl diagnostikován výhřez ploténky, snažte se vyvarovat pozicím s dlouhou výdrží v předklonu a rotacím se zátěží. Zaměřte se při cvičení jógy na aktivaci středu těla, dbejte na správnou techniku dýchání. Nikdy zbytečně nepřeceňujte síly a necvičte přes bolest!

V akutní fázi výhřezu bývá často jakékoli cvičení nemožné. Během tohoto období doporučujeme klidový režim, úlevovou polohu vleže na zádech s pokrčenými koleny a tlumení bolesti. Možný je trénink bráničního dýchání a různá dechová cvičeni. Po několika dnech většinou akutní obtíže odezní. S cvičením by se mělo začít co nejdříve. Zásadní je důsledná pravidelnost, ideálně 3-5x denně po přibližně deseti minutách. Respektujte své limity a naučte se naslouchat vlastnímu tělu.

Dostatek pohybu a pravidelné praktikování jógy může sloužit jako výborná prevence vzniku obtíží. Jestli máte podezření na výhřez ploténky, konzultujte váš stav nejprve s lékařem. Odborník provede příslušná vyšetření, doporučí vhodný postup léčby a poradí i s cvičením.

81 Shares
>
81 Shares
Share81