Máte nadváhu? 10 důvodů, proč začít právě s jógou!

I když některé pozice mohou být namáhavější, když má člověk s nadváhou, jóga je dobrá pro každého, fyzicky i psychicky! 😉

Pokud čtete tento článek, je to pravděpodobně proto, že vás zajímá svět jógy, ale myslíte si, že z důvodu nadváhy, to není nic pro vás. Mám pro vás dobrou zprávu! Tak to není! Jóga je pro všechny, tudíž i pro lidi s nadváhou, protože pomáhá spalovat tuk a zlepšuje psychickou pohodu.

Existuje mnoho známých osobností, které cvičí jógu a potvrzují tak její zdravotní přínosy. Nedávno jsem se dočetla, že indický předseda vlády Narendra Modi navrhl, aby se tato “disciplína” stala věcí národního zájmu, aby z ní mohl mít prospěch každý v každodenním životě.

Indický ministr dokonce publikoval řadu videí, ve kterých sám v animované verzi vykonává různé jógové asány. V nich ukazuje, že cvičení jógy je zdravou a přínosnou činnosti pro všechny. Dokážete si představit našeho ministra? 😀

Ale zpátky k našemu článku. Potřebujete více důvodů k prokázání užitečnosti jógy pro všechny, kteří mají nadváhu? Tak pokračujte ve čtení, dám vám jich totiž nyní alespoň deset. 😉

1. Zlepšuje dýchání

Vědomé dýchání je naprostý základ. Vedení klidnějšího života umožňuje živinám dostat se do orgánů tím nejlepším způsobem. Výsledkem je, že při dodržování zdravého stravování vstřebáváte lépe živiny obsažené v jídle, tudíž jste lépe chráněni před chorobami způsobenými nedostatkem vitaminu a potřebných látek.

Dalším přínosem správného dýchání je uvolnění úzkostných stavů, které provází nejen lidi s nadváhou, ale zdá se, jako by se stala všudypřítomným symbolem moderní doby.

Správné dýchání je prostě základ pro zdravé tělo i ducha.

2. Zvyšuje sebevědomí a sebeúctu

Jóga pro lidi s nadváhou je skvělým způsobem, jak začít vést aktivnější životní styl. Je ideální  také pro všechny, kteří trpí nízkou sebeúctou a nejistotou.

Jakmile dosáhnete ve cvičení určitého pokroku, ať už fyzicky či duchovně, vnímání sebe sama se začne měnit a s tím se mění i způsob, jakým člověk čelí životu. Budete mít větší kontrolu nad svým tělem a tak potažmo i životem. A to vám logicky zvýší sebevědomí a sebeúctu. Fyzická aktivita opravdu zlepšuje náš život! 😉

3. Pomáhá v boji s depresí

Lidé s nadváhou mohou, jak jsme již řekli, trpět nízkou sebeúctou, což je rizikový faktor deprese. Je to důsledek nejistoty, kterou cítí vůči svému tělu a vzhledu a životu. Deprese je nebezpečné onemocnění a je lepší mu předcházet, než následně léčit.

Jóga může pomoci s mírnou formou deprese, jelikož se jedná o aktivitu, která vede k zlepšení vnímání sebe sama, zklidnění, optimismu a aktivnímu životu.

4. Odstraňuje stres

Dechová a meditační cvičení, prováděná při cvičení jógy, pomáhají zmírnit stres a dokážou uklidnit tělo i mysl. Když věnujete každý den chvíli meditaci a hlubokému dýchání, výrazně se vám sníží hladina kortizolu, stresového hormonu.

Navyknutí na správné dýchání –  plné naplnění plic – vám pomůže být klidnější, rozhodnější a vyrovnanější, a tak lépe čelit každodenním výzvám.

5. Snižuje nepříjemné fyzické stavy

Jóga pro ty, kteří mají nadváhu, je výbornou aktivitou také pro odstranění bolestí hlavy, snížení krevního tlaku, potlačení únavy a nespavosti. Tyto účinky jsou díky zvýšením oxygenace mozku a eliminací toxinů v důsledku hlubokého a harmonického dýchání.

Postupem času, se budete cítit více motivovaní k podniknutí dalších kroků, které vám pomohou zhubnout. A to protože máte více energie a motivace ke zdravému stravování a lepším návykům.

6. Přináší postupné viditelné změny

Bez ohledu na to, jaká je velikost vašeho pasu, v žádném případě není překážkou pro cvičení jógy. Důležité je nechtít po tělu víc, než může dát. Nebuďte na sebe nároční a začněte jednoduššími pozicemi, časem budete schopni zaujmout i ty nejobtížnější, protože získáte elasticitu a jistotu.

Jóga je určena pro všechny, proto i pro ty, kteří mají nadváhu, protože zlepšení je postupné, až jednoho dne dosáhnete nejvyšší možné úrovně síly, flexibility a rovnováhy. Postupnost požadovaného úsilí je ideální, protože vám umožňuje zvyknout si na něj a nikdy se necítit odrazeni od dalšího pokračování.

7. Jedná se o aktivitu, se kterou můžete začít ihned

Jóga je skvělým základem pro zdravý životní styl, který nevyžaduje žádné drastické změny, tudíž můžete začít doslova ihned.

Přestože existují pozice pro začátečníky, instruktoři jógy vám mohou doporučit varianty v závislosti na vašich fyzických schopnostech. To vám umožní zahájit cvičení na ideální úrovni, a tím se vyhnout jakýmkoliv potížím či přetížením těla, jak se může stát u běžného tréninku. A kolik času józe věnovat? To opět záleží pouze na vás. 😉 Z vlastní zkušenosti ale vím, že jak jednou začnete, nic pro vás nebude dostatek. 😉

8. Má pozitivní vliv na endokrinní systém

Každá pozice jógy působí na různé část těla, na svalové, nervové a hormonální úrovni. Některé z nich jsou zvláště vhodné pro poruchy štítné žlázy.

Tudíž pokud je jednou z příčin nadváhy hormonální nerovnováha, můžete jógu považovat za dobrého pomocníka. V takovém případě doporučuji před zahájením cvičení zjistit, které pozice jsou pro váš stav nejužitečnější. Tady také pomůže váš instruktor či další články u nás na webu.

9. Bojuje s úzkostí

Již jsem zmínila duchovní výhody a zklidňující sílu jógy, a proto můžeme jógu považovat za aktivitu, která snižuje také úroveň úzkosti. A to vše díky meditaci a hlubokému, vědomému dýchání.

Účinky jógy na nervový systém zvyšují také touhu starat se o své tělo, jednat s láskou se sebou samýma. Také snižuje nepřetržitou touhu jíst a pozitivně ovlivňuje výběr správné stravy. To vše dohromady výrazně snižuje úzkost a nepříjemné psychické stavy.

10. Pomáhá vám dosáhnout vašich cílů

Kromě toho, že jóga je fyzické cvičení, je to zejména činnost, která posiluje ducha a zvyšuje sílu vůle.

Okamžiky soustředění a meditace, které prožíváte při józe, vás povzbudí k posunu vpřed. Navíc zvýší schopnost trpělivě čekat na výsledky vašeho úsilí. A to se hodí v každodenním životě! 😉

Takže pokud chcete fyzickou aktivita, která vám pomůže zůstat zdraví nebo zhubnout, jóga je prostě to pravé pro vás!

A s jakými pozicemi můžete zhubnout?

Jóga posiluje svaly, zlepšuje pružnost a dýchání a obecně vám pomáhá cítit se lépe. Jóga pro osoby s nadváhou je ideální, protože bez nadměrného fyzického úsilí nebo vysoké intenzity nabízí dobré výsledky.

Pozice, které vám pomohou zhubnout, jsou:

Pozice mrtvoly (Savasana): ideální pro relaxaci, uklidnění těla a mysli.
Pozice svíčky (Sarvangasana): reguluje metabolismus a stimuluje štítnou žlázu. Posiluje a tonizuje svaly zad a nohou. Zlepšuje krevní oběh, čistí krev a zabraňuje zácpě.
Obrácená pozice, stoj na loktech (Viparita Karani Mudra): má příznivé účinky na funkci štítné žlázy a stimuluje krevní oběh. Posiluje také pocit bezpečí a emocionální sebeovládání.
Ryba (Matsyasana): pomáhá regulovat fungování štítné žlázy. Působí také na hypofýzu, nadledvinky a epifýzu.
Pluh (Halasana): působí přímo na břišní tuk a pomáhá jej snižovat. Tato pozice také reguluje funkce štítné žlázy, jater a sleziny.
Kobra (Bhujanghasana): reguluje nadledvinku a štítnou žlázu. Tvaruje a stimuluje břišní svaly, posiluje páteř.

Existují nějaké pozice, kterým je třeba se vyhnout?

Obecně je lepší nedělat žádnou pozici, na kterou ještě nejste fyzicky připraveni, jako jsou pozice, ve kterých zatěžujete pouze jednu část těla a přenášíte na ní veškerou hmotnost. Také nejsou vhodné některé polohy, ve kterých se zcela nakláníte dopředu (jako je Padahastasana nebo Balasana), ty mohou ztížit dýchání.

Základním pravidlem, tak jako ve všem, zůstává, poslouchat své tělo. Začněte jednoduššími pozicemi, ve kterých se cítíte dobře a jakmile začnete cítit větší sílu a flexibilitu, postupně si troufnete na náročnější pozice. Vnímejte, jestli je vám v té dané póze dobře, pak je to ta správná pro vás. Vyhněte se jakékoliv bolestivé pozici, či polohám, ve kterých se vám točí hlava nebo nejste schopni udržet správný dech.

Pravidelné cvičení jógy je prostě skvělý způsob jak zlepšit fyzické a duchovní zdraví, a to nejen pro lidi s nadváhou, ale jednoduše pro všechny! 😉

65 Shares
>
65 Shares
Share65