Jógová terapie na štítnou žlázu – svíčka, pluh, ryba

Svíčka, pluh a ryba jsou pozice, které mohou pomoci při problémech se štítnou žlázou. Stimulují její funkci a podpoří tvorbu hormonů. Jsou ale vhodné i pro všechny z vás, kdo mají hladinu hormonů v normálu. Tato zlatá trojkombinace uzavírá a zase otevírá oblast krku a harmonizuje štítnou žlázu. K tomu má navíc další příznivé účinky. Naučte se, jak se dělá jógová terapie.

V tomto článku vám odhalím tajemství krásné kombinace pozic – svíčky, pluhu a ryby. Ruku na srdce, kdo z nás někdy byl na vyšetření se štítnou žlázou? Mnoho lidí ani neví, že jejich štítná žláza nepracuje úplně správně. Existují dva základní problémy se štítnou žlázou a na ně různá řešení. Při jednom problému se výše zmíněné pozice provádět můžou, při druhém nikoliv. Jak se v tom zorientovat?

V následujících řádcích se pokusím tuto problematiku více přiblížit a vyjasnit.

Co se v článku dozvíte:

  • Co je to štítná žláza
  • Jaké problémy se mohou objevit při nesprávné funkci
  • Jak aktivovat štítnou žlázu jógou – svíčka, pluh, ryba
  • Pránájámickou techniku stimulující štítnou žlázu

Co je to štítná žláza

Štítnou žlázu máme v oblasti našeho krku a jedná se o největší endokrinní orgán v těle. Zajišťuje správný průběh řady metabolických dějů a produkuje dva velmi důležité hormony – tyroxin (T4) a trijodtyronin (T3). Tyto hormony ovlivňují náš metabolismus, srdeční frekvenci a působí vlastně na všechny orgány v těle (kromě mozku, varlat a sleziny). Pokud jsou hormony produkovány v přiměřeném množství, naše tělo je v rovnováze a všechno šlape tak, jak má. V opačném případě se mohou objevit některé z příznaků značící problémy se štítnou žlázou. Zjednodušeně řečeno, existují dvě nejčastější nemoci spojené s produkcí hormonů štítné žlázy – hypotyreóza a hypertyreóza.

Při hypofunkci štítná žláza produkuje menší množství hormonů, než je pro tělo vhodné. Nemoc se nazývá hypotyreóza a objevují se tyto příznaky:

  • Únava, spavost
  • Přibírání na váze
  • Suchá kůže
  • Poruchy menstruačního cyklu

Při hyperfunkci štítná žláza produkuje nadměrné množství hormonů, tento stav se nazývá hypertyreóza. Mezi příznaky hypertyreózy patří:

  • Bušení srdce nebo vysoký krevní tlak
  • Častý pocit horka
  • Zvýšená chuť k jídlu
  • Zhubnutí
  • Nespavost
  • Zvětšení štítné žlázy – vytvoření tzv. struma, vole

Pociťujete-li některý z příznaků, nejdříve navštivte lékaře a poraďte se s ním, zda by vám jógová terapie mohla pomoci.

Terapie jógou

Volbou vhodných ásan a dechových technik můžeme přirozenou cestou zlepšit funkci štítné žlázy a zvýšit tak produkci hormonů pro ty, kteří trpí hypotyreózou.

Obecně všechny inverzní pozice, při kterých dochází k obrácení toku energie a proudění krve do oblasti krku, stimulují a aktivují činnost štítné žlázy. Z tohoto důvodu by inverzní pozice, ke kterým patří i svíčka a pluh, neměli provádět lidé, kteří trpí hypertyreózou – štítná žláza tedy produkuje nadbytek hormonů.

A pravidlo pro všechny, kteří mají štítnou žlázu v normě nebo trpí hypotyreózou – inverzní pozice můžete provádět, tedy svíčku i pluh, a dokonce jsou pro vás vhodné. Následně po svíčce a pluhu by vždy měla následovat protipozice, která otevírá krk – vhodnou pozicí je právě ryba.

Svíčka, pluh, ryba. Zlatá trojkombinace. Pozice, které jsou často zařazovány na konec jógové lekce a my bychom na ně rozhodně neměli zapomínat. Díky nim dochází k harmonizaci a optimalizaci štítné žlázy. Při pozici svíčky a pluhu se nám krk “uzavře”, při rybě naopak “otevře”. Pozice, které se nádherně doplňují a společně tvoří právě dokonalou terapii pro štítnou žlázu. Pojďme si je tedy postupně společně projít.

Svíčka – Sarvangásana

Svíčka je úžasná inverzní pozice. Dochází při ní k okysličení hlavy a mozku, rozproudění krevního oběhu, otočení proudu životní energie, odkrvení dolních končetin, stimulaci krční čakry a mnoho dalšího. Tyto účinky z ní dělají zcela jedinečnou omlazující a regenerační pozici, kterou bychom měli často zařazovat do naší jógové praxe. V neposlední řadě hraje právě svíčka důležitou roli v jógové terapii na štítnou žlázu. Více o svíčce a jejích benefitech se dočtete zde: Svíčka – Sarvangásana.

Kdy svíčku nedělat? Pokud trpíte hypertyreózou, vysokým krevním tlakem, cítíte tlak v hlavě, máte problémy s krční páteří nebo máte menstruaci. Naopak při hypotyreóze se svíčka doporučuje, protože při ní dochází ke stimulaci a aktivaci štítné žlázy.

Jak cvičit pozici svíčky:

  1. Začněte v lehu na zádech a přitáhněte kolena k hrudníku.
  2. Odlepte hýždě od země, dlaněmi si podepřete bedra a přitáhněte kolena k čelu.
  3. Snažte se přejít na ramena a lopatky, lokty přibližte co nejvíc k sobě.
  4. Srovnejte páteř do roviny.
  5. Pomalu natahujte nohy, pokud možno kolmo k podložce. Špičky jsou propnuté.
  6. Sedací kosti vytahujte vzhůru a stydkou kost k pupku – tímto pohybem si zajistíte aktivní střed těla.
  7. Vytáhněte se z ramen, váš krk je krásně volný a dlouhý. Tím pádem můžete volně dýchat.
  8. Vůbec nevadí, pokud nemůžete nohy úplně vyrovnat. Nechte si klidně kolena mírně pokrčená.
Jak přejít do pozice svíčky
Pozice svíčky krok za krokem
Pozice svíčky

Pluh – Halásana

Ze svíčky plynule přejdeme do pozice pluhu. Určitě jí každý znáte z hodin tělocviku, kdy pokyn byl hodit nohy za hlavu. Prováděli jsme jí, aniž bychom věděli, co všechno nám přináší. Stejně jako svíčka se jedná o inverzní pozici a tudíž jsou její účinky podobné těm, které se pojí se svíčkou. Opět je to úžasná pozice s mnoha účinky.

To stejné platí u kontraindikací. Kdy pluh neprovádět? Pokud máte vysoký krevní tlak, menstruaci, problémy s krční páteří a pokud vám byla diagnostikovaná hypertyreóza

Po pozici pluhu můžete přejít přímo z pozice svíčky a plynule na ni navázat.

Jak cvičit pozici pluhu:

  1. Jste v pozici svíčky. Přitáhnete kolena směrem k čelu a pak pomalu protáhnete nohy za hlavu tak, aby se prsty nohou dotýkali země. Pokud to není možné, zůstaňte chodidly někde po cestě nebo si je opřete o stoličku/bloček.
  2. Vyrovnejte záda, páteř v této pozici není kulatá.
  3. Přejděte více na lopatky a ramena, lokty stále tlačte k sobě.
  4. Krk je rovně v prodloužení těla, nenaklání se na stranu.
  5. Ruce můžete položit podél podložky, dlaně směrem dolů.
Pozice pluhu - halásána
Pozice pluhu a možné modifikace

Při navrácení z pozice pluhu je důležité, abyste pomalu a hlavně kontrolovaně (s aktivním břichem) pokládali nohy zpátky na podložku. Poté si přitáhněte kolena k hrudníku a zabalte se do klubíčka, pohoupejte se ze strany na stranu. Krásně tím uvolníte páteř.

Ryba – Matsjásana

Po předchozích dvou inverzních pozicích je potřeba provést opačnou pozici. Pozici, kde naopak krk otevřeme. Pozice ryby – Matsjásana je ideální variantou záklonové pozice a dovrší tím naší cestu jógové terapie na aktivaci štítné žlázy.

Pozice ryby otevírá hrudník a krk a dává prostor hrudník hluboce prodýchat. Také snižuje krevní tlak. Nejvyšším bodem v této pozici by mělo být naše srdce. Tím dochází k uvolnění napětí a emocí v těle.

Při problémech s krční páteří pozici neprovádějte.

Jak cvičit pozici ryby:

  1. Začněte v lehu na zádech, nohy jsou natažené, ruce mějte volně podél těla.
  2. Podsuňte dlaně pod hýždě. Dlaně mějte směrem k podložce.
  3. Lokty přitlačte co nejvíc k sobě.
  4. S nádechem se pomalu začněte odtlačovat od dlaní a loktů.
  5. Otevřete hrudník a hlavu zakloňte tak, abyste položili temeno hlavy na podložku.
  6. Ramena tlačíme od uší a hrudník se snažíme ještě více otevřít vzhůru.
  7. Pozor na bedra! Abyste si je ochránili, je potřeba táhnout stydkou kost k pupku a mít po celou dobu aktivní břicho (aktivní Uddiana bandhu).
  8. S výdechem se pomalu rozpusťte dolů a uvolněte tělo.
Pozice ryby - Matsjásána
Pozice ryby

Po provedení pozice ryby si opět přitáhněte obě kolena k hrudníku a zabalte čelo.

Pokud byste si nevěděli rady, koukněte na toto video:

YouTube video

Dech Ujjayi

Terapie jógou neznamená jen provádění jógových ásan, ale také různé pránájámické techniky. Na aktivaci a stimulaci štítné žlázy určitě perfektně funguje dech Ujjayi. Jedná se o dech přes staženou hlasivkovou štěrbinu a určitě ho moc dobře znáte. Dech, který zahřívá a zároveň uklidňuje. Dochází k prokrvení oblasti krku a tím k aktivaci štítné žlázy.

Dýcháme nosem a výdech jde právě přes staženou hlasivkovou štěrbinu. Zkuste si představit, že s výdechem chcete zamlžit zrcátko, ale přes zavřená ústa. Tím začnete vydávat jemně šumivý zvuk, jako když šumí moře.

Existují i další pránájámické techniky, které mají zase jiné blahodárné účinky na naše tělo i mysl. Některé z nich jsou vysvětlené v tomto článku: 5 dýchacích technik, které změní váš život

Věřím, že po přečtení mého článku, najdete odpověď na to, proč je důležité zmíněné ásany zařazovat do jógové praxe a jaké benefity nám tato sestava přináší.

Pokud vás tyto pozice bavili, přihlaste se k newsletteru! Budeme vám pravidelně posílat upozornění na nové články o dalších zajímavých pozicích a zajímavostech ze světa jógy.

10 Shares
>
10 Shares
Share10