Bolest zad? – 5 tipů pro uvolnění a předcházení problémů se zády

Ať už se jste jste aktivní jogín/ka nebo ne, bolest zad potká jednou za čas každého z nás. Pochopitelně jí můžeme předcházet právě praktikováním jógy či dalšími cviky, to už ale není žádná novinka. My se v dnešním článku zaměříme na další způsoby, které můžou našim zádům ulevit a pomoci tak proti bolesti, pro uvolnění a být tedy dobrým a hlavně důležitým doplňkem naší jógové praxe.

Pojďme si představit 5 věcí, které můžeme udělat, abysme dosáhli většího pohodlí a úlevy od bolesti a ušetřili tak svou páteř.

1. Nechte páteř při spánku opravdu odpočívat

Zatímco ležíte, všechny části vaší páteře, které celý den tvrdě pracovaly, mají konečně příležitost relaxovat a uvolnit se. Chcete-li tento čas co nejlépe využít, potřebujete matraci a polštáře, které umožní vaší páteři odpočívat podporovaným a pohodlným způsobem.

Používejte tedy pevnou nebo středně pevnou matraci. Je totiž velmi důležité mít matraci, která je dostatečně pevná na to, aby podpořila vaši páteř. Zapomeňte na starou nebo příliš měkkou matraci, která umožňuje páteři klesnout.

Při spánku (usínání) udržujte páteř přirozeně vyrovnanou. Někdy, při bolestech bederní páteře, pomáhá také umístit polštář mezi / pod kolena, abyste snížili tlak právě na spodní části zad a udrželi boky vyvážené.

Důležitý je také správný polštář, který podporuje krční páteř. Zkoušejte různé typy a zjistěte, který je pro vás nejpohodlnější. Někdo má raději tvrdší typ, někdo vyšší, a jsou i tací, co spí na dvou polštářích.

Dobré spaní je velmi důležité nejen pro páteř, ale připravuje nás na nový den. A tak je důležité, aby bylo co neefektivnější.

2. Posilujte střed těla (core), abyste podpořili vaše záda

Svaly středu těla (core) jsou pro zpevnění opravdu ty základní. Jsou umístěné ve spodní části zad a břiše, ve středu. Musí být silné a pružné, aby podporovaly vaši páteř a podpořily spodní část zad.

Bohužel, většina z nás tyto základní svaly při každodenních činnostech nevyužívá dostatečně. Je tedy třeba je posilovat prostřednictvím konkrétních, cílených cvičení. Poraďte se se svým lékařem, fyzioterapeutem, lektorém jógy nebo jiným zdravotnickým pracovníkem, abyste zjistili, která cvičení pro vás mohou být ta vhodná. Jako úplný základ vám mohu doporučit krásnou jógovou sestavu, kterou najdete ve článku 4 pozice pro začátčníky- jednoduché, ale překvapivě účinné. 

3. Noste správné boty, co podpoří vaši páteř

Ať už jdete na cvičení, nebo kráčíte proto, abyste se dostali tam, kam chcete, boty, které máte na sobě, hrají velmi důležitou roli při podpoře dolní části zad. Dobrá obuv poskytuje podpůrnou základnu, která pomáhá páteři a tělu být vyrovnané. Důležité je, aby ta část boty, na zadní straně paty, byla pohodlná, ale ne zase příliš těsná. To samé platí i o přední části, která často deformuje prsty u nohou. Boty by také neměly být na podrážce “placaté”, aby podpořily přirozené zakřivení plosky nohou a nedošlo k jejich zploštění.

Pokud potřebujete další rovnováhu nebo podporu, zvažte případně použití vložky do bot.

4. Užijte si přínosy masáže

Dobrá masáž zad má řadu terapeutických výhod, jako je zvýšení proudění krve, uvolnění napjatých svalů a pojivových tkání a posílení pocitů relaxace. Masáž nemusí být ani příliš energická, stačí jemná, uklidňující.

I když to není úplně totéž, jako jít do masážního salonu, dobrou masáž si můžete provést sami nebo s partnerem, kamarádkou. Výborný je k tomu například také Korkový masážní váleček a já se také neobejdu bez úžasného regeneračního masážního oleje Yaman. Ta vůně! Esenciální oleje z citronové trávy, kakostu a rozmarýnu… Ta vás doslova přenese do dálného východu.

5. Seďte správně a zkuste omezit celkovou dobu sezení

Dlouhé sezení může způsobit nebo zhoršit bolestivý stav zad. Při sezení u stolu a/nebo při pohledu na obrazovku počítače je naší přirozenou tendencí naklonit se dopředu a ještě více zatížit naše bedra. A to samozřejmě není dobře. A když tak sedíte denně 8 hodin, tak páteř doslova trpí…

Výběr správné kancelářské židle a procvičování vhodné polohy při sezení hraje důležitou roli při podpoře přirozených křivek zády.

Je také důležité udělat cokoli, abyste se vyhnuli dlouhodobému sezení. Vstaňte a protáhněte se alespoň jednou za hodinu, při telefonování se postavte a procházejte se. Páteř, k tomu aby zůstala zdravá, potřebuje pohyb.

Tipy, které jsem dnes popsala, jsou jednoduchými způsoby, jak pomoci podporovat vaši páteř a celkové zdraví zad. I když trpíte velkou bolestí či podstoupíte rozsáhlé lékařské ošetření, zkuste si vzpomenout na tyto jednoduché věci, které můžete udělat prosvá  záda. Dokonce i malé změny mohou s postupem hojení v průběhu času pomoci. A vy, co vás záda (ještě) nebolí, můžete si z daných tipů vzít inspiraci a dodržovat je, abyste právě bolesti nadále předcházeli. 😉

A když se vrátíme k józe (jak jinak), jaké nejoblíbenější cviky na záda jsou ty vaše? Podělte se v komentářích! 😉

10 Shares
>
10 Shares
Share10