Začínáme s jógou – znovu

Při pohledu na jogíny v krkolomných pozicích by se možná mohlo zdát, že je jóga něco velmi náročného a pro normálního člověka téměř nedosažitelného. Ale není tomu tak, možná jsme na to už zapomněli, ale jógu jsme kdysi zvládali všichni velmi snadno a s velkým nadšením.

Jestli si nevzpomínáte, možná vám připomene následující video:

S jógou jsme začali už po narození

Všichni jsme začínali v pozici mrtvoly. Ve třech měsících jsme zkoušeli nízkou kobru. Ve čtyřech měsících jsme na zádech přitahovali kolena k tělu, v šesti jsme už dokázali psa hlavou nahoru a pozice šťastného dítěte byla naše nejoblíbenější. V osmi jsme se začali pokoušet o holuba, v devíti měsících jsme začali objevovat varianty kočky a v deseti si už mnozí z nás troufli na loďku nebo kleště. Ti odvážnější už kolem 11 měsíce vyzkoušeli židli nebo psa hlavou dolů. A kolem jednoho roku jsme se postavili do první hory. Vzpomínáte?

Když jsme byli dětmi, jóga byla naší přirozenou součástí. Dalo by se říci, že jsme byli opravdovými jógovými mistry. I přes počáteční neúspěch jsme se nevzdali a zkoušeli to tak dlouho, dokud se nám to nepodařilo. Každý pohyb jsme dělali s vědomou pozorností a s touhou objevovat možnosti svého těla.

Učme se od dětí

Maminky, za poznáním jógy nemusíte jezdit do Indie, váš jógový guru leží u vás v postýlce a možná si právě teď cucá palec u nohy. Pozorujte jeho pohyby a učte se od něj.

Vraťme tělu jeho přirozenost, kterou mělo v dětství. Začněme znovu. Od začátku.

Začínáme s jógou – vývojové pozice

Zopakujeme si pozice, které všichni dobře známe, jen jsme na ně pozapomněli. První tři měsíce našeho života jsme zpevňovali náš střed a tím jsme si vytvářeli základ pro správné držení těla a rovná záda. Cvičením vývojových pozic můžeme opravovat vadné pohybové vzorce, které jsme si během dospělosti osvojili.

Pozice pro pevný střed těla

1. Lehněte si na záda, natáhněte nohy, ruce podél těla. Srovnejte si bedra i krční páteř.  Špičky na nohou namiřte ke stropu a lehce rozevřete prsty na nohou, dlaně opřete o malíčky. Chodidla i dlaně jsou aktivní. Chvíli jen pomalu dýchejte, veďte dech do stran svého těla.

2. Pokrčte si nohy a pak je zvedněte tak, aby kolena byla nad kyčlemi a lýtka byla rovnoběžně s podložkou. Špičky prstů směřují vzhůru. Jen si představte, že jemně zatlačíte chodily proti pomyslné zdi. Opět chvíli dýchejte do stran svého těla. Uvolněte ramena. Vnímejte, co se děje ve vašem středu.

3. S nádechem zvedněte paže vzhůru, jako kdybyste drželi v dlaních veliký balón. Opět chvíli dýchejte. Pokud nemáte problémy s krční páteří, můžete přizvednout bradu směrem k hrudníku. Pak položte chodidla do podložky a hlavu na podložku.

4. Střídavě krčíme a natahujeme nohy jako na kole. Chodidla jsou stále aktivní. Otočíme směr. Pak položíme obě nohy na podložku a uvolníme celé tělo.

5. Ukázka kobry v praxi 🙂

6. Přejdeme do lehu na břiše. Položíme čelo na spojené dlaně. Uvolníme celé tělo a pomalu dýcháme do bederní části zad.

vývojové pozice

 

7. Oddálíme lokty od sebe a špičky prstů nasměrujeme k sobě. Pak se s nádechem lehce odtlačíme od loktů, opřeme se o stydkou kost a zvedáme hlavu jen o pár centimetrů výš, chviličku setrváme a s výdechem spouštíme hlavu dolů k dlaním. Hýždě jsou uvolněné. Několikrát zopakujeme.

8. Pak vysuňte jedno koleno vpřed přes bok přejděte do pro vás pohodlného sedu. Kde se ještě několikrát můžete nadechnout plným jógovým dechem.

Problémy s vadným držením těla máme proto, že jsme se od přirozených pohybových vzorců oddálili. Je potřeba nechat tělo vzpomenout, jak se pohybovalo na začátku a vrátit mu jeho přirozenost, kterou mělo v dětství.

Rádi byste vrátili svému tělu pružnost a sílu? Zkuste naši 30 denní jóga výzvu.

Maminky, máte doma malého jogína? Pochlubte se a vložte fotku do komentáře nebo pod článek na facebooku.

60 Shares
>
60 Shares
Share60