Pozice holubího krále – Pada Rajakapotasana

V poslední době na mě padla nějaká podzimní únava. Z části si za to můžu sama, protože neustále ponocuji. V létě jsem totiž najela na “prázdninový režim“ a místo, abych pracovala na počítači dopoledne, jsem si užívala sluníčka. Což bylo super, ale práce po večerech už tak skvělá není. Budu se teď zase muset vrátit ke klasickému režimu. Než však sama sebe přemluvím, musím vyřešit jeden problém – přetažení.

Jakmile totiž pracuji déle, jak do deseti hodin večer, tak se polovinu noci převaluji v polospánku. Večerní práce mě možná pekelně unaví, na druhou stranu pak ulehám s hlavou plnou myšlenek a plánů. Než si pak vše stihnu utřídit a přepnout svůj mozek do spánkového režimu, často uteče klidně i hodina nebo dvě. Nakonec spím tak šest hodin a ráno se budím naštvaná a bez jakéhokoliv odhodlání do dalšího dne. Je vám to povědomé? Tak to určitě vyzkoušejte následující radu.

Žena usnula v práci nad svým počítačem

Jóga má vždy řešení

Po pár takových dnech jsem si řekla dost. V obchodě jsem si nabrala zásobu čajových směsí na dobrý spánek, pokapala polštář levandulovou esencí a začala hledat nějakou pěknou uklidňující ásanu. Bylo tedy důležité vynechat všechny posilovací a dynamické pozice. Pohyb člověka sice dokáže pěkně ukolébat ke spánku (např. večerní běh), ale pro tyto účely (rychlé uklidnění před spaním) by to bylo k ničemu.

Vybrala jsem tedy pozici holuba. Tato ásana patří obecně k mým oblíbeným, protože dokonale protáhne kyčle. Takže když jsem se dočetla, že člověka zklidní a pomůže mu se uvolnit, nebylo co řešit.

Jaké jsou její přínosy pro lidské tělo?

  • Protahuje kyčelní klouby
  • Pomáhá prokrvit oblast pánevního dna a bederní páteře
  • Rozproudí váš lymfatický systém
  • Podporuje trávicí soustavu

Pozice holuba je pro mě opravdu příjemná. Po pár hodinách strávených u počítače je podobné protažení lepší, než celá vana horké vody.

Jak ji správně provádět?

Jedná se o relativně snadnou pozici a není problém s ní začít klidně i doma bez předešlé návštěvy jógy ve studiu. Prostě si jen rozrolujete jógamatku (to označení se mi zalíbilo) a pustíte se do toho. Je však třeba dbát na správné postavení nohou. Při nepřesném provedení byste si mohli nepříjemně natáhnout nějaký sval. Přesný návod na provedení ásany najdete ve videu, které přikládám nakonec článku.

Nejdůležitější je pozici skutečně prodýchat, nejlépe plným jógovým dechem. Nezapomeňte také na druhou nohu. Po dokončení pozice (ideálně alespoň 5 plných nádechů na každou stranu) se můžete ještě chvíli zrelaxovat v pozici dítěte nebo mrtvoly. Pak už jen rychle do postele a dopřát tělu zasloužený spánek.

28 Shares
>
28 Shares
Share28