Pozdrav slunci v sedě

V tomto článku bych Vám ráda představila jemný pozdrav slunci v sedě. Je totiž mnoho variant Pozdravů slunci a je to mnohem větší zábava, pokud dokážeme zacházet s těmito plynulými pohyby kreativním způsobem. Tento Pozdrav slunce můžete zařadit do ranního rituálu nebo protažení během dne. Praktikuje se převážně na podložce.  Oproti klasickému je trochu jemnější a naučíte se díky němu vnímat lépe svůj nádech a výdech. Začínáme v pozici dítěte a končíme také v pozici dítěte.

Poslouchejte Vaše tělo, každé tělo je jiné, každý jsme originál.

„Budete-li se snažit porozumět celému vesmíru, nepochopíte vůbec nic. Jestliže se pokusíte porozumět sobě, pochopíte celý vesmír.“ Buddha

Pokud máte citlivější kolena, doporučuji si vzít pod kolena deku nebo ručník. Bude Vám to příjemnější.

První krok – pozice dítěte Balasána

Pozice dítěte neboli Balasána” Uvolňuji se ze všech vnějších vazeb a vcházím do vnitřního přístavu pokoje”.

Posaďte se na paty. Chodidla jsou natažená dozadu. Hlavičku opřete o podložku nebo pokud máte po ruce jógový bloček či knihu, tak si položte pod čelo pomůcku. Ruce jsou podél těla. Dýchejte, poslouchejte svůj vnitřní hlas. V pozice dítěte masírujeme  orgány  v břišní dutině.  Pokud můžete zcela dosednout na lýtka, pomůže vám mírný tlak vaší váhy na nohy, chodidla a břicho odstranit únavu v dolní polovině těla.

Druhý krok  – diamantový sed – sed na patách

Z pozice dítěte se nadzvedněte a dosedněte na paty. Jsme v diamantovém sedu. Vnímejte délku vaší páteře. Temeno hlavy míří vzhůru. Bradu máte v horizontální úrovni se zemí. Rovná páteř a prodýchejte. Klidně můžete zavřít oční víčka na ještě intenzivnější se ponořit do pozice.

Třetí krok – klek na kolenou – nádech dlaně vzhůru

S hlubokým nádechem jděte do kleku na kolena a paže dejte vzhůru s dlaněmi u sebe. Můžete přidat i pohled vzhůru směrem k vašim dlaním.

Čtvrtý krok – pozice velblouda Uštrásána

” V tiché víře otevírám se tvému světlu”.

Doporučuji si zafixovat prsty na chodidlech do podložky a paty zvednou vzhůru. Kolena máte na šířku boků, v jedné rovině s koleny. Lehčí varianta viz obr. 1 pokud se záklony začínáme je fixace beder, dlaně opřete o bedra prsty míří k lopatkám, tím lépe se otevřou ramena. Nejděte tak hluboko, ale spíše vnímejte jak vás páteř pustí. Viz obr.2 hlubší pozice můžete se nasměrovat prsty na paty, nebo se chytnout pat. Břicho míří do předu a otvíráme hrudník. Dýchejte.  Pohled ještě před sebe,  pokud Vám to tělo umožní můžete přejít do nejtěžší varianty položit nárty na chodidlech a úplně zaklonit hlavu.

Prodýchejte pozici velblouda, buďte k sobě trpěliví a tolerujte možnosti vašeho těla. Obzvlášť když s pozicí začínáme, nebo nemůžeme tak hluboko, nejdeme přes bolest! Když už nemůžeme pomalu se vrátíme velice  opatrně zase přes fixace dlaně na bedra a až úplně narovnáme páteř.

Pátý krok – chaturanga

Z pozice velblouda si dlaně připevníme do podložky, dlaně jsou pod rameny, roztažené prsty a prostředníky míří dopředu, kolena a nárty opřeme o podložku a lehce pupík vcucneme k páteři dovnitř. Uvědomíme si, jak zpevňujeme celé tělo. Pohled směrem dolů. Nádech a s výdechem jdeme do chaturangy.

Varianta chaturangy a pes hlavou vzhůru A

Pokud začínáme s chaturangou, klidně můžeme zvolit pozici, kdy kolena a nárty jsou na podložce, lokty u těla a my si s výdechem položíme o podložku hrudní kost a kostrč míří vzhůru ke stropu. Nádech nás zvedá do pozice psa hlavou vzhůru, ve které zatlačíme do našich pevných dlaní a odtlačujeme se směrem vzhůru, opěrné body jsou na dlaních a nártech, ramena od uší, vytahujeme se vzhůru.

Varianta chaturangy a pes hlavou vzhůru B

Těžší varianta je poloviční chaturanga, kdy kolena a nárty jsou na podložce, lokty u těla a s výdechem klesá hrudník a břicho zároveň. Jako když děláme dámský klik. Střed těla je zpevněný a lokty jsou u těla a míří dozadu. Nádech nás zvedá do psa hlavou vzhůru, kdy zatlačíme do dlaní a opěrné body jsou na dlaních a nártech, ramena od uší, vytahujeme se vzhůru. Nádech v pozici psa hlavou vzhůru a přecházíme s výdechem do pozice psa hlavou dolů. Do pozice psa hlavou dolů můžete jít přes pokrčená kolena, či rovnou z pozice psa hlavou vzhůru.

Šestý krok – pes hlavou dolů

Do pozice psa hlavou dolů jdeme s výdechem, nohy si srovnáme na šířku boků, zatlačíme do dlaní, prsty roztažené. Zkusme uvolnit hlavu a ramena od uší. Klidně si pokrčme kolena abychom narovnali páteř. V pozici psa hlavou dolů proťápněte střídavě pravá – levá pata, abyste promasírovali achilovky a lýtka. Zkuste v pozici zhluboka dýchat. Nádech nosem a výdech nosem. Vaše bříško se s výdechem jemně vtáhne do vnitř.  Kostrč míří vhůru ke stropu. Snažíme se o rovnou páteř, takže doporučuji pokrčení kolenou.

Sedmý krok – pozice dítěte

Dosedněte zase do výchozí pozice dítěte, ve které zklidníme rozprouděnou energii v těle a naše srdíčko.  Zkusme vnímat energii, která proudí tělem a vnímejte svůj dech a vnitřní dialog.

Tento pozdrav slunce, pokud chcete, můžete opakovat ještě třikrát a vždy na konci série zklidněte dech v pozici dítěte, aby se zpomalil i váš krevní oběh. 

Jaké jsou Vaše zkušenosti s pozdravy slunce? Praktikujete je? Pokud ano, napište jaký je váš nejoblíbenější!

Budu se těšit na Vaše dotazy, napište  mi do komentáře!

Veronika

151 Shares
  • Dobrý den, prosím o radu, jestli neexistuje pozdrav slunci i pro lidi s úrazem kolene. Nemohu klečet ani ohnout koleno. Děkuji a přeji hezký den, Lenka

    • Dobrý den
      Ano je pozdrav Slunci – poloviční pozdrav slunci, který je pouze ve stoje.Tím pádem nezatěžujete kolena.
      Určitě budu na toto téma dělat článek i s postupem.
      Hezký den Veronika

  • >
    151 Shares
    Share151