Medituji, tedy kráčím. Kráčím, tedy jsem.

Jóga a meditace. Dvě aktivity, které často kráčejí ruku v ruce nebo obvykle jedna spouští druhou. A naopak. Předpokládám, že i vy jste už někdy měli chuť se ponořit do plně koncentrovaného meditativního stavu. Ale možná nemůžete najít odhodlání nebo vlastně nevíte jak na to? Nehledejte hned odpověď v lotosovém sedu a zpívání manter. Meditovat můžete i v pohybu, třeba pomocí chůze. Ta je tady pro vás pořád, bez speciálních nároků a požadavků.

“Meditace není únikem. Je přijetím života v jeho celistvosti, s výhledem na jeho transformaci.”

Meditace je běh na dlouhou trať. Žádá si od nás dávku disciplíny, trpělivosti a setrvačnosti. Pokud váš den vypadá tak, že jste pořád ve shonu, lítáte všude možně a nezastavíte se ani doma, pak možná pravě představa lotosového sedu nezní až tak špatně.

Meditace

Ale pořád jsou i lidé, kteří celý den sedí, pracuji hlavně za počítačem, nebo dělají monotónní práci. Pokud by si takový člověk večer ještě musel sednout na několik minut a meditovat, pravděpodobně by za pár dnů „vyletěl z kůže“. Alespoň ze začátku určitě.

Vlastně je to asi jedno, do které skupiny patříte. Možná nepatříte do žádné, ale i tak je pro vás velký problém najít vnitřní klid, prázdnou mysl a koncentraci. Mně v takové chvílí pomáhá chůze. Kdekoliv, kamkoliv a kdykoliv.

Kouzlo vědomé chůze

Ale pozor! Nemám teď na myslí chůzi po obchodním centru. Spíše chůzi s naší úplnou pozorností, se soustředěním na tělo, svaly, klouby a dýchání. Je úplně jedno, jestli je to chůze pomalá nebo rychlá. Jestli ji využijete k přesunu do práce nebo jako procházku přírodou. Důležité je s ní začít.

Možná ze začátku bude stačit, když pojedete o jednu nebo dvě zastávky dál, než jste zvyklý. Chůze je podle mě – stejně jako jóga – návyková. A hlavně je přirozená. Takže věřím tomu, že časem se pro vás chůze stane pravidelným rituálem. A co jiné, když ne rituál, je typické pro meditaci? Pojďme se tedy podívat, jaké benefity nám může vědomá chůze přinést.

1. Koncentrace

Zkuste vnímat pohyby celého těla. Jak našlapujete chodidly? Které svaly při chůzi zapojujete? Co dělají vaše kyčle? Jsou vaše záda rovná nebo spíše zakulacena? Nestahujete ramena příliš k uším?

Chůze není jednoduchý proces a je potřeba věnovat mu pozornost. Zároveň ale musíme vnímat, co se děje kolem nás. Posilujeme tak schopnost naší koncentrace a soustředěnosti. Proto ze začátku doporučuji spíše klidnější prostředí. Je to podobné jako s relaxací. Není umění uvolnit se v naprostém tichu. Pro mě jsou mistři relaxace lidé, kteří dokáží vypnout i v rušném a stresujícím prostředí. Bez postupného tréninku ale výsledků nedosáhneme.

2. Odbourání pohybových stereotypů

S koncentrací na naše tělo souvisí i postupné odbourávaní pohybových stereotypů. Samozřejmě o nich nejprve musíme vědět. K tomu je ideální jóga. Naučí vás vnímat vaše tělo a rozlišovat mezi správným a nesprávným pohybem.

Chůze

Já jsem si díky józe uvědomila, že když stojím, tak příliš prolamuji kolena dozadu. Pozice hory mě naučila využít oporné body chodidel, zatlačit do nich a zapojit tak v stoji všechny důležité svaly. Následně jsem to aplikovala do chůze a třeba do situací když stojím na zastávce nebo na přechodu. Naučila jsem se využít svoje poznatky z lekcí jógy do běžného života.

3. Zahřátí a prokrvení organismu

Chůzi miluji hlavně v mrazivých dnech, kdy mi rychlejší tempo prohřeje moje věčně studené končetiny. Snažím se soustředěně a kvalitně dýchat, což je zas dovednost z lekcí jógy. Během dne se může stát, že dýcháme pouze povrchově, do ramen nebo maximálně do horních částí hrudníku. Zkuste na procházce aplikovat plný jógový dech a uvidíte, že se budete cítit skvěle!

Dýchání

Navíc, pozorností na dech, znovu posílíme schopnost koncentrace a odbouráme přebytečné myšlenky.

4. Uvolnění napětí

Chůze už v dnešní době není úplně běžnou záležitostí. Obvykle se přesouváme městskou dopravou, autem nebo na kole. Během dne sedíme nebo děláme nějaký monotónní pohyb. Chůzí tak můžeme posílit svaly, které běžně nevyužíváme. Třeba zádové svaly, které nám dopomohou k lepší technice sezení. Díky tomu se zbavíme napětí v ramenech a krční páteři.

Dostavit se může ale i uvolnění psychické. Pokud se budeme snažit o vědomou chůzi, jiné věci už nebude naše mysl stíhat zpracovávat. Vyčistíme tak hlavu a zbavíme se otravných myšlenek.

5. Nové myšlenky

S odchodem myšlenek otravných, dáme prostor novým nápadům a podnětům. Ze zkušenosti vím, že ty se obvykle dostaví chvíli po procházce. Je to stejný princip, jako když si nevíte na něco vzpomenout. Stačí zaměstnat mozek něčím jiným a odpověď se po chvíli dostaví.

Nové myšlenky

Jak vidíte, chůze má mnoho benefitů a v dost ohledech se podobá klasické meditaci. Můžete namítat, že stejný účel plní třeba i běh nebo zvedání činek ve fitku. Do určité míry asi ano, ale na chůzi miluji to, že je vhodná téměř pro každého. Vychází z naší přirozenosti a hlavně neposiluje naše ego.

Chůze může být takovým postupným přechodem k meditaci. Učí nás rozvíjet koncentraci, a soustředěnost. Navíc nás může připravit na dlouhé sezení v lotosovém sedu.

Doufám, že po přečtení tohoto článku vyrazíte na procházku a už nikdy se nezastavíte! 🙂 Nebo pokud máte vlastní způsob, kterým se dokážete dostat do meditativního stavu, určitě se s námi podělte v komentářích!

48 Shares
  • Prechadzky su super, a tie vedome este lepsie 🙂 Chodim sa prechadzat kazdy den aspon 10 000 krokov, co je cca 7 az 8 km.

  • >
    48 Shares
    Share48