Je meditace vsedě fyzicky náročná? 3 tipy na meditační polštářek.

Lidé se mi často smějí, když říkám, že meditace vsedě je fyzicky náročná. Ale kdo zkusil, ví, je mám pravdu! 😉 Když nějakou dobu klidně sedíte a vnímáte jen své tělo a dech, můžete se po chvíli začít cítit nepohodlně. A jakmile sedíte ve stejné pozici delší dobu, v určitém okamžiku se často dostaví nepříjemné až bolestivé pocity.

A to nemluvím pouze k začátečníkům, ale také zkušení a dlouhodobě meditaci praktikující lidé někdy prožívají fyzické potíže. Je důležité, abych si každý našel tu nejlepší pozici vsedě a tu nejlepší podporu pro individuální stavbu těla každého z nás.

Jak je možné, že nás při prostém sezení všechno bolí?

Pohodlné sezení závisí na schopnosti páteře udržet své přirozené křivky. Lidská páteř je navržena tak, aby se přirozeně udržovala. Nejčastějším problémem, který se děje při meditaci vsedě, je to, že vzhledem ke tvaru a struktuře kyčelních kloubů anebo kvůli jejich nepružnosti, se naše křížová kost dostává do vertikální pozice či v některých případech se dokonce nakloní zpět, namísto dopředu. Když k tomu dojde, naše bederní křivka se musí narovnat nebo téměř nahrbit dopředu, což způsobí, že musíme použít obrovskou vnitřní sílu a soustu svalstva, abychom se posadili vzpřímeně. Když ztrácíme takové množství energie, jen abychom seděli vzpřímeně, pravděpodobně se velmi rychle unavíme.

Vzpomínám si, jak jsem v začátcích nebyla schopná vydržet ani 5 minut a jediné, na co jsem se soustředila bylo, jak se mám proboha naklonit, aby mi to ulevilo od nepříjemného pnutí po celé páteři až k zadku! 😀 A co moje kotníky!! Ano, to vskutku není ten správný způsob, jak meditovat. 😉

Tradiční Sukhasana pozice

Tradiční pozice se zkříženými nohami je základ, ale opravdu ne každý je schopen sedět tímto způsobem.

Musíme sedět dostatečně vysoko, aby se naše křížová kost a tudíž i pánev mohly naklonit dopředu a páteř tak měla správné zakřivení. A k tomu může dopomoci právě meditační polštář.

Meditační polštáře jsou navrženy tak, aby nám dodaly výšku, podpořily tak správné zakřivení páteře a zajistili správné držení těla. Dnes jsem pro vás vybrala základní tři druhy a k tomu tipy, jak vybrat tu nejlepší podporu pro vaše tělo.

Kulatý meditační polštář Zafu

Tradiční kulaté meditační polštářky.

Tyto polštářky jsou díky precizně zpracovaným postranním švům tvarově stálé a pevná bavlněná výplň poskytuje tělu optimální podporu. Jsou vysoké cca 13 – 16 cm, s průměrem cca 36 cm. Pro mnoho lidí je výška klasického kruhového Zafu polštářku pro pohodlné posezení při meditaci více než dostatečná .

Někteří lidé dávají přednost celkové podpoře, zatímco jiní dávají přednost tomu, aby jejich stehna vyčnívala z okraje polštáře. Pokud patříte do druhé skupiny, je pro vás tradiční kruhový polštář ten pravý.

Já jsem si zamilovala tento červený, s úžasně dekorativním vzhledem a zlatým vyšíváním.

kruhový vyšívaný meditační polštář

Meditační polštář Luna – tvar půlměsíce

Meditační polštář Luna je podobný jak výškou, tak účelem jako tradiční kruhový. Ale v něčem je jedinečný, pro typy s fyzickou konstitucí jako jsem já. Protože moje kyčelní klouby se vnějším způsobem otáčejí jak bláznivé, nohy potřebují více podpory, než poskytují tradiční kruhové. Polštář tvaru půlměsíce se skloní směrem dolů, takže podporuje celou nohu a pánev tak, aby se mohla naklonit dopředu.

Existuje nepřeberné množství, já jsem dala přednost jednoduchému vzhledu bílého meditačnímu polštářku s kresbami čaker. Je tvarově stálý, výplň je z vláken stromu Kapok, kterému se přezdívá rostlinné peří. Potah ze 100% bavlny je opatřen zipem, takže obal můžete kdykoliv sundat a vyprat.

luna půlkruhový bíly s čakrami

Univerzální meditační polštář Zafu Luna – vhodný také pro muže

Pokud nemáte konkrétní preference, nabízí se řešení univerzálního meditačního polštářku, který je díky jeho zpracování vhodný také pro muže. Je v černé, neutrální barvě a vyhovuje veškerým požadavkům na pohodlnou meditaci. Nabízí dostatek místa pro nohy a pomůže vám udržet páteř ve správné pozici, dopřát si pohodlí a dostat se tak v meditaci zase o krok dál.

černý univerzální

Tradiční kruhový nebo tvar půlměsíce?

Můj tip: Když si sednete si na cca 13 cm vysoký stoh pevných přikrývek, jsou vaše nohy vyšší nebo nižší než vaše pánev? Pokud se vaše nohy nemohou opřít o “rohy” polštáře, protože jsou ve vzduchu, dejte přednost klasickému kruhovému. V opačném případě doporučuji použít polštář typu Luna – s tvarem půlměsíce.

Ať už se rozhodnete použít jakýkoliv z výše uvedených podpůrných polštářků, všechny jsou vhodné pro každodenní meditaci a použití. Je to zejména záležitostí osobní preference a vlastního pohodlí.

Přeji příjemné dny s pohodlnou meditací! 😉

12 Shares
>
12 Shares
Share12