Jóga pro těhotné – II.trimestr

Druhý trimestr je pro většinu těhotných žen krásným obdobím, které si většinou velmi užívají a chtějí být aktivní. Počáteční nevolnosti pomalu ustupují, energie se navrací a vás zdobí krásně zakulacené bříško, které ještě tolik nepřekáží v pohybu. Do porodu zbývá ještě dost času, takže máte prostor věnovat se sama sobě.

Důvěra ve vlastní intuici

Je naprosto přirozené, že máte spoustu otázek a zajímá vás, co můžete udělat pro sebe i pro vaše dosud nenarozené děťátko. Možná čerpáte informace v knihách, časopisech, na internetu, ale nezapomínejte na ten tichý hlásek uvnitř vás, který ví, co je pro vás dobré. V období těhotenství se velmi zvyšuje vnitřní ženská intuice, která jemně promlouvá skrze pocity v těle. Tělo vám vždy dává najevo, co je pro vás vhodné a kde byste už měla ubrat, naslouchejte mu.

Proč je pohyb důležitý

V dřívějších dobách ženy často pracovaly fyzicky a jejich těla se neustále pohybovala a třeba takový hluboký dřep (malásana) byl pro ně naprosto přirozený během každodenních aktivit. Bohužel v dnešní moderní společnosti trávíme spoustu času na židlích a křeslech a nedostatek pohybu si pak musíme kompenzovat. Ženská pánev se potřebuje hýbat, aby byla správně prokrvená, uvolněná a aby energie v těle mohla volně proudit. I to se odráží na psychické pohodě těhotné ženy. Nedostatečně prokrvená a ztuhlá oblast pánve může být i důvodem častých bolestí zad.

těhotná žena na procházce

Jaký pohyb je ideální? Ten nejpřirozenější – chůze. Krátké procházky v přírodě vám v tomto období velmi prospějí. Pokud nemáte rizikové těhotenství a cítíte se dobře, je vhodné doplnit procházky o cvičení vhodné pro těhotné ženy, například gravidjógu, která je nastávajícím maminkám a jejich měnícímu se tělu přizpůsobená. Nejedná se jen o pouhé cvičení, spoustu prospěšných účinků, které vám může jóga v těhotenství nabídnout, jsem popsala v tomto článku.

Jógové pozice pro druhý trimestr

V druhém trimestru zvládnete i pozice, které jsou už ve třetím trimestru obtížné. Obecně je vhodné zařadit do vaší jógové praxe následující pozice.

Pozice ve stoje posílí a zpevní dolní končetiny a napomáhají tak správnému postavení pánve a tím i držení celého těla. Kromě toho také zlepšují krevní oběh. Ve všech pozicích si hlídejte správné postavení celého těla a to hlavně v oblasti beder, kde by mělo zůstat jen mírné a přirozené zakřivení páteře. Stabilita začíná odspodu, takže správné nastavení chodidel a postavení vnitřních a vnějších kotníků hrají důležitou roli v držení celého těla.

Stojné pozice raději vynechte pokud jste unavená nebo cítíte slabost.

Pozice na protahování oblasti pánve, kyčlí, stehen a lýtek mohou být vhodnou prevencí bolesti zad a zároveň skvělou přípravou na porod. Do své jógové praxe můžete zařadit

  • různé varianty kočky – kroužení v bocích,…
  • nízký bojovník
  • kráva
  • motýlek
  • hluboký dřep

Některé pozice jsem také podrobněji popsala v článku 5 jógových pozic, které byste měla cvičit v těhotenství.

Důležité jsou také pozice pro nácvik správného dýchání a uvolnění hrudníku a oblasti ramen. Správné dýchání je základ, rostoucí děloha začíná pomalu tlačit na bránici a vám se může obtížněji dýchat, nebo se zadýcháte i při sebemenší námaze. Uvolnění hrudníku přispěje k hlubšímu dechu a plný jógový dech pomůže lépe okysličit tělo. Nezapomeňte, že dýcháte za dva!

  • sed na patách – různé varianty paží pro uvolnění hrudníku a ramen
  • zkřížený sed – nácvik plného jógového dechu
  • úklony

Dbejte na dostatek čerstvého vzduchu během cvičení a pořiďte si pohodlné oblečení, které nikde netlačí. Nebojte se využívat pomůcek, díky kterým zvýšíte své pohodlí v jednotlivých pozicích.

I přesto, že se třeba cítíte plná energie, dopřejte si čas i na relaxaci a zklidnění. Období kolem porodu a šestinedělí občas nebývá snadné, ale pokud v sobě naleznete vnitřní klid už před tím, je větší pravděpodobnost, že toto období zvládnete s větším klidem a vyrovnaností.

Jak si užíváte období těhotenství ve druhém trimestru? Jaký pohyb vám dělá dobře? Podělte se o tom s námi v komentářích!

5 Shares
>
5 Shares
Share5