Jóga bez hranic

Máte pocit, že jste na jógu moc staří? Málo pohybliví? Nebo že pro svou nadváhu nemůžete jógu praktikovat? Poznáváte se v těchto větách? Tak já vás tímto článkem přesvědčím, že se mýlíte. Jóga je totiž pro všechny.

Jógu lze cvičit v každém věku

Pokud si spojujete cvičení jógy jen s mládím, tak tento předsudek zbořím hned v úvodu. Věřím, že vás přesvědčí následující dvě videa, nad kterými budete žasnout.

Tyto dvě dámy jsou živoucím důkazem toho, že jóga nemá žádné věkové omezení. Jejich lehkost, ohebnost a vitalitu by jim mohly závidět i o několik desítek let mladší jogínky. Přiznám se, že i já patřím mezi ně.

Jogínka nemusí vypadat jako modelka

Máte pocit, že jóga není pro vás, protože neoblečete leginy o velikosti S? Že vás vaše nadváha omezuje v pohybu? Zhlédněte video s touto obdivuhodnou ženou, která je krásným důkazem toho, že nějaké to kilo navíc není překážkou.

Tyto tři úžasné inspirativní ženy ukazují celému světu, že jóga nezná hranice. Stačí jen touha a trocha vůle. Tak zahoďte všechna přesvědčení, že jste na jógu moc staří nebo málo pružní a začněte cvičit ještě dnes! Nemusíte si hned dávat nohu za hlavu. Začneme velmi pozvolna.

Jak začít s jógou?

Pokud jste před tím pravidelně necvičili, začněte postupně. Respektujte své tělo a nepouštějte se hned do žádných náročných sestav. Vyberte si pozice, které zvládnete snadno a u kterých necítíte žádnou bolest ani nepříjemné pocity. Raději cvičte kratší dobu, ale pravidelně. Pro začátek úplně stačí 10 minut denně a už za krátkou dobu pocítíte rozdíl ve svém těle.

Ukážeme si sestavu, kterou může cvičit snad úplně každý. Ani nebudete potřebovat jógovou podložku, stačí obyčejná židle, 10 minut času a chuť cvičit.

Jemné ranní protažení

Tuto krátkou sestavu si můžete zacvičit před tím, než se pustíte do snídaně. Uvidíte, že si ji pak vychutnáte mnohem více.

Rovný sed

Posaďte se na židli. Chodidla jsou celou plochou na zemi na šířku boků. Opřete se o chodidla i o sedací kosti a vytáhněte se vzhůru za temenem hlavy. Jemně stáhněte ramena dolů. Pozor na prohýbání v bedrech. Dlaně položte na stehna. Uvolněte obličej i ramena.

Plný jógový dech

Několikrát se nadechněte plným jógovým dechem, podrobný návod najdete v tomto článku 

Protažení zad a krku

Spojte dlaně před hrudníkem, propleťte prsty a vytočte dlaně směrem od sebe, protáhněte je co nejdál od hrudníku. Pak vytáhněte propletené dlaně vzhůru ke stropu. Pomalu se nadechněte a s výdechem otočte hlavu na pravou stranu, s nádechem vraťte hlavu zpátky na střed a s výdechem ji otočte na levou stranu. S nádechem opět hlava na střed.

Uvolnění hrudníku a ramen

Dlaně položte na ramena a několikrát jemně zakružte lokty na jednu stranu a potom na druhou. Pak zastavte a s výdechem přibližte lokty k sobě a bradu k hrudníku, zakulaťte záda. S nádechem jdou lokty do stran a pohled očí vzhůru ke stropu. Přiblížení a oddálení loktů opakujte ještě dvakrát.

Uvolnění chodidel a dlaní

Rovný sed. Předpažte a pomalu zakružte zápěstími na obě strany. Pak namiřte špičky prstů ke stropu, roztahujte a stahujte prsty k sobě.

Položte dlaně na stehna a zvedněte obě paty od země. Vraťte je zpátky a zvedněte jen prsty na nohou od země a zase  je vraťte zpátky. Několikrát zopakujte.

Předklon

Posaďte se na okraj židle, ale tak abyste stále měli stabilitu. Zvedněte pravé chodilo od země a natáhněte pravou nohu před sebe. Pomalu zakružte kotníkem na obě strany. Položte patu na zem, špičky prstů pravé nohy míří ke stropu, pravá noha je pořád natažená, levá je pokrčená. Spojte dlaně, propleťte prsty a položte spojené dlaně na levé stehno, pomalu se předklánějte. Pak se odtlačte od levého chodidla a pomalu se narovnejte. Celé opakujte na druhou stranu.

Úklon

Pravou dlaní chytněte pravý okraj židle. S nádechem vytáhněte levou ruku vzhůru a s výdechem proveďte úklon doprava, s nádechem se vraťte na střed. Opakujte to samé na levou stranu.

Protažení zad

Dejte chodidla víc než na šířku boků, kotníky jsou přímo pod koleny a špičky chodidel vytočené do stran. Dlaně položte na stehna. S výdechem začněte pomalu přibližovat pravé rameno k levému koleni, ale jen tak abyste cítili příjemné protažení. S nádechem se vraťte zpátky a proveďte na druhou stranu.

Jemná rotace

Rozpažte, obě dlaně míří dolů. S nádechem otočte pravou dlaň vzhůru ke stropu a podívejte se na ní. S výdechem otočte dlaň dolů a vraťte hlavu zpátky na střed, opakujte na levou stranu. Toto celé ještě dvakrát.

Závěrečné zklidnění

Spojte dlaně před hrudníkem, palce opřete o hrudní kost. Několikrát se pomalu zhluboka nadechněte a vydechněte. Protřete dlaně do tepla a až ucítíte teplo v dlaních, přiložte je na obličej a jemně si ho promasírujte.

Tak, a máme to za sebou. Není to paráda, cvičit a zároveň se ani nezvednout se židle?

A abych tady nevychvalovala jen ženy, na závěr vkládám video o neuvěřitelně silné vůli jednoho odvážného muže. Doporučuji zhlédnout až do konce.

Ještě pořád máte pocit, že nemůžete cvičit jógu?

Říká se, že kdo chce, hledá způsob, kdo nechce hledá důvod.

Pokud chcete začít s jógou a hledáte způsob, vyzkoušejte naši 30 denní jóga výzvu.

Bára Vohanková

Jóga si mé srdce získala v roce 2009, kdy jsem se přihlásila na kurz tradiční jógy. Zde započala
cesta, která mě o několik let později přivedla na lektorský kurz hatha jógy. Na józe mě nejvíc
fascinuje ta pestrost. Je tolik různých stylů, kde si každý může vybrat podle toho, co
momentálně potřebuje. Během mých dvou těhotenství mi byla jemnou průvodkyní
gravidjóga, po porodu hatha jóga a dnes je moji velkou láskou jin jóga. Baví mě se dál
vzdělávat a objevovat, protože ta cesta zdaleka nekončí. Aktuálně vedu lekce hatha jógy,
gravidjógy, jógu pro maminky po porodu a přes léto paddleboard jógu.

2 Shares
  • >
    Share2
    2 Shares