Jak může jóga pomoci k vnitřnímu klidu

Žít svůj každodenní život s klidem a vyrovnaností je přáním snad každého člověka. A obzvláště ve chvílích, kdy se nám život zdá být příliš složitý a komplikovaný, bychom si přáli nalézt onen vnitřní klid, který můžeme spatřit ve tváři meditujícího Buddhy. Možná ho marně hledáme ve vnějším světě, cesta k dosáhnutí tohoto vnitřního stavu však vede jediným směrem – dovnitř nás samotných. A zde nám pomocnou ruku může podat jóga.

Buddha uprostřed hor

“Je to tvoje mysl, která utváří tento svět.” Buddha

Za naši ztracenou rovnováhu nemůže přísný šéf, nemožná tchýně ani ukřičené děti. Dokonce nám vnitřní klid nemůže sebrat ani zdánlivě nepříznivý osud. To naše neustále těkající mysl, přeskakující z jedné myšlenky na druhou, vytváří v našem životě chaos.

Následující video krásně vystihuje sílu naší mysli.

“Změň své myšlenky a změníš svůj život”

Přetížená mysl moderní doby

Problémem dnešní doby je ten, že jsme se odklonili z těla do mysli. V průběhu dne ji neustále zaměstnáváme. Tolik podnětů a úkolů, které musí během každodenních činností zpracovávat ji nedovolí ani na chvíli vypnout. Naše energie tak víří jen v hlavě a do zbytku těla se nedostane, my se tak postupně od vlastního těla odpojujeme a už ani nevnímáme co potřebujeme, abychom se cítili dobře. Naši přetíženou mysl můžeme zklidnit tím, že naši pozornost necháme sklouznout zpátky do těla a tím ji dopřát chvilku odpočinku. A jedním ze způsobů může být jóga.

Uvolni tělo, zpomal dech, mysl se přidá

Zaměříme-li se při cvičení jógy na uvolnění těla, prohloubení a zpomalení dechu, mysl se sama přidá a uvolní. Vědomým nasměrováním pozornosti k tělu, kdy během jednotlivých ásán můžeme procítit každý sval na těle, může být skvělým způsobem, jak naši mysl alespoň na chvíli vypnout nebo alespoň zpomalit. Kromě toho nám jóga nabízí mnoho dalších technik, jak obrátit pozornost dovnitř, ať už dechová či meditační cvičení nebo pránájámu (usměrňování toku energie v těle).

meditující žena

Nervová soustava se zklidní, zatuhlé svaly se uvolní a dech zpomalí, zapomeneme na práci, na nedodělané úkoly a vnímáme jen TADY a TEĎ. Získáme novou, svěží energii vrhnout se do víru všedního dne. Pravidelným praktikováním jógy si můžeme začít všímat, že všechny ty hektické a stresující situace zvládáme s větším klidem a vyrovnaností.

I pět minut denně má blahodárné účinky

Aby do vašeho každodenního života vstoupil vnitřní klid, není potřeba vysedávat dlouhé hodiny v meditačních pozicích. Stačí se během dne několikrát vědomě nadechnout a vydechnout, častěji vnímat signály těla a začít vnímat okolí všemi smysly.

Zkuste si během stresující situace následující krátké dechové cvičení, které vám zabere jen minutu času.

  • narovnejte záda a uvolněte svaly na obličeji
  • s nádechem vytáhněte ramena co nejblíže k uším a na několik sekund zadržte dech, držte napětí v ramenou
  • s výdechem spusťte ramena dolů
  • opakujte třikrát
  • jak se cítíte? 🙂

meditační pozice

Denně nám hlavou prolítnou stovky myšlenek, které se většinou týkají obav z budoucnosti nebo neustálého omílání minulosti. Tyto myšlenky nás však udržují ve stavu, kdy nejsme plně bdělí v přítomném okamžiku a život nám tak doslova utíká mezi prsty. Jóga nám pomáhá obracet pozornost dovnitř a nalézt klid uvnitř sebe, který možná někdy marně hledáme ve vnějších situacích a stále nenacházíme.

“Najdi mír ve své duši a všechno ostatní si tě najde”

Přinesla jógová praxe do vašich životů větší vyrovnanost a klid? Podělte se o své zkušenosti s ostatními dole v komentáři!

Bára Vohanková

Jóga si mé srdce získala v roce 2009, kdy jsem se přihlásila na kurz tradiční jógy. Zde započala
cesta, která mě o několik let později přivedla na lektorský kurz hatha jógy. Na józe mě nejvíc
fascinuje ta pestrost. Je tolik různých stylů, kde si každý může vybrat podle toho, co
momentálně potřebuje. Během mých dvou těhotenství mi byla jemnou průvodkyní
gravidjóga, po porodu hatha jóga a dnes je moji velkou láskou jin jóga. Baví mě se dál
vzdělávat a objevovat, protože ta cesta zdaleka nekončí. Aktuálně vedu lekce hatha jógy,
gravidjógy, jógu pro maminky po porodu a přes léto paddleboard jógu.

13 Shares
>
13 Shares
Share13