Jak na detoxikaci těla v únoru

Taky máte ten pocit, že je zima už moc dlouhá a jaro pořád v nedohlednu? Slunečního svitu je málo a většině z nás už energie pomalu dochází. Mnozí z nás už novoroční předsevzetí vzdali v lednu a naše motivace je na bodu mrazu. Možná odkládáte detox na jaro, kdy se na nás detoxikační tipy pohrnou ze všech stran. A ano, jaro je asi nejvhodnější dobou na detoxikaci, ale i v únoru bychom pro sebe mohli něco udělat.

Jak detoxikovat organismus v únoru?

Protože pořád vládne zima, je vhodné, stejně jako v lednu, organismus prohřívat a nezatěžovat ho. To znamená, že není potřeba ho trápit hlady nebo po něm chtít ještě větší výkony během našeho oblíbeného sportu. Tukové zásoby stejně nebude chtít pustit 🙂 Našemu tělu v tento měsíc nejvíce prospěje odpočinek a vydatná strava. Neříkám, že bychom se měli vzdát pohybu, naopak, velmi vhodné jsou dlouhé procházky nebo jóga… zkrátka něco, u čeho ze sebe “nesedřeme kůži”. Aktivity, které vyžadují náš plný výkon odložme na jaro.

Únorový jídelníček

Na sezónní potraviny únor zrovna moc bohatý není. Na trhu najdete čerstvé ředkvičky, růžičkovou kapustu, řeřichu a čekanku.

Do našeho jídelníčku bychom v únoru měli zařadit:

  • potraviny, které prohřívají (zázvor, chilli, skořice,..)
  • kořenovou zeleninu
  • vydatné polévky
  • obilné kaše
  • luštěniny

Tip: Nakličte si řeřichu a přidávejte ji do pomazánek, polévek nebo salátů. Klíčí velmi rychle a ani jí nevadí zhoršené světelné podmínky během zimních dnů. Zajistíte si tak přísun vitaminů a minerálů i v těchto nepříznivých podmínkách. Navíc stojí pár korun.

chleba s pomazánkou a řeřichou

Pohled tradiční čínské medicíny

Podle tohoto starodávného systému léčení jsou v únoru nejcitlivějším orgánem ledviny. Proto je potřeba právě v tuto dobu věnovat ledvinám větší pozornost a péči. A stejně tak i našim vztahům, protože podle tradiční čínské medicíny stav našich ledvin odpovídá kvalitě našich vztahů. Ať už se jedná o vztahy partnerské, přátelské či o vztah, jaký máme sami k sobě.

Ledviny se pojí se živlem vody a jsou pramenem naší životní energie. Proto při poruchách ledvin můžeme cítit ztrátu vitality, slabost v kolenou či řídnutí vlasů.

Právě ledviny jsou jedním z klíčových orgánů pro detoxikaci těla. Čistí krev a nepotřebné látky posílají z těla pryč přes močový měchýř. Proto bychom je rozhodně neměli zanedbávat.

Jak posílit ledviny?

Vaše ledviny velmi ocení, když z vašeho jídelníčku vynecháte

  • příliš velké množství soli a koření
  • chemicky upravené potraviny a polotovary
  • uzeniny
  • alkohol
  • slazené a kofeinové nápoje

Dále ledvinám (stejně jako vztahům) neprospívá chlad a stres.

Pro podporu ledvin

  • dbejte na dostatečný přísun tekutin (čistá voda nebo bylinkové čaje)
  • doplňte svůj jídelníček o zelené bylinky (vojtěška, kopřiva, heřmánek,..), chlorofyl a antioxidanty
  • zařaďte do svých jídel fazole, červenou řepu i jinou kořenovou zeleninu (mrkev, celer, petržel,…), kysané zelí, jáhly, pohanku, rýži,..
  • udržujte bederní část zad v teple
  • naplňte vaše vztahy se svými blízkými láskou, pochopením a podporou

Při oslabení ledvin můžete na bedra přiložit bavlněný pytlík s nahřátou solí nebo do vany přisypat trochu mořské soli.

fazole v misce

Zimní detoxikační nápoj

Na závěr pro inspiraci přidávám recept na nápoj, kterým se můžete prohřát v chladném zimním období. Není vůbec náročný na přípravu a velmi posílí naši imunitu. Dále podpoří správné trávení, zrychlí metabolismus, zničí nechtěné bakterie a dodá našemu tělu potřebné vitaminy.

Ingredience

  • kousek zázvoru (2-3cm)
  • citron
  • med

Příprava

Závor oloupeme a nastrouháme nahrubo. Zalijeme litrem vroucí vody a necháme 10 minut odstát. Přecedíme přes sítko do velké sklenice nebo konvice a přidáme šťávu z půlky citronu. Přidáme 2-3 lžíce medu, ozdobíme plátky citronu z druhé poloviny. Pokud ho děláte jen pro sebe, udělejte poloviční množství.

Únor bílý – pole sílí

Únor je asi ten nejlínější měsíc, do ničeho se nám moc nechce, protože nám chybí energie. Už nás ubíjejí krátké zimní dny a brzké stmívání, těšíme se na jaro… na první sluneční paprsky a na teplo.

Pokud to ale není vás případ, nechcete čekat na jaro a máte chuť pro sebe udělat něco hned teď, pusťte se do naší detox výzvy. Společně s Ivicou, Bárou a Veronikou jsme ji pro vás vytvořily, včetně fotografií i seznamu surovin. Připravily jsme pro vás zdravé, vegetariánské recepty na každý den po dobu 28 dní. Nemusíte tak nic hledat nebo vymýšlet, všechno jsme za vás udělaly 🙂

Máte i vy nějaké osvědčené recepty vhodné na zimní období?

Podělte se o ně s námi v komentářích a inspirujte ostatní.

Bára Vohanková

Jóga si mé srdce získala v roce 2009, kdy jsem se přihlásila na kurz tradiční jógy. Zde započala
cesta, která mě o několik let později přivedla na lektorský kurz hatha jógy. Na józe mě nejvíc
fascinuje ta pestrost. Je tolik různých stylů, kde si každý může vybrat podle toho, co
momentálně potřebuje. Během mých dvou těhotenství mi byla jemnou průvodkyní
gravidjóga, po porodu hatha jóga a dnes je moji velkou láskou jin jóga. Baví mě se dál
vzdělávat a objevovat, protože ta cesta zdaleka nekončí. Aktuálně vedu lekce hatha jógy,
gravidjógy, jógu pro maminky po porodu a přes léto paddleboard jógu.

8 Shares
>
Share8
8 Shares