Cvičení jógy v nemoci – ano či ne?

Ano, opět jsme se přehoupli do toho ne moc oblíbeného období v roce, kdy všude kolem slyšíme kýchání, smrkání, sami pokašláváme a v kanceláři se nám koš plní kapesníky. Naše tělo volá po odpočinku, zároveň ale nechceme vynechat své lekce jógy a přijít tak o okamžiky, které nám přinášejí protažení, relaxaci a udržují naši rovnováhu.

Jak je to tedy se cvičením jógy v období nemoci? První a zásadní otázkou je, jaký druh nemoci vás trápí. Je totiž zásadní rozdíl, pokud jde o nachlazení, virózu nebo chřipku či o zánětlivé onemocnění typu angína či zánět průdušek. Pojďme si tedy říct, kdy máte ještě ke cvičení zelenou, a kdy už je třeba se držet zpátky a dát si pauzu.

Rýma, nachlazení, viróza

Pokud vás přepadla rýma či nachlazení, je to sice onemocnění značně otravné, ale není důvodem k vynechání cvičení. (Pozor, stále se bavíme o cvičení jógy, u jiných druhů sportů – aerobních či silového tréninku, platí mnohdy jiná pravidla!) Jednoduchým pravidlem je, že pokud se vaše nemoc týká oblasti “od krku výš”, je možné se nadále věnovat veškerým aktivitám. Vyberte si ale vhodnou lekci jógy, mírnou a jemnou. Poslouchejte své tělo. Rozhodně bych se vyhnula power či bikram józe. Příliš dynamické cvičení či vysoké teploty nejsou vhodné.

Pozor ale, pokud se přidá bolest v krku, hlavy či svalstva nebo teplota. V tomto případě je opravdu lepší na pár dní vydechnout, odpočívat v posteli, pít hodně tekutin, jíst odlehčenou stravu a dopřát tělu možnost rekonvalescence.

jóga v nemoci

Zánětlivá onemocnění, angina, zánět průdušek

Pokud budete praktikovat jógu s horečkou, akorát tím svůj zdravotní stav zhoršíte. Anebo pokud si dokonce myslíte, že tím tak pořádně vypotíte svou nemoc, tak jste opravdu vedle.

Váš imunitní systém se nyní musí plně soustředit na boj s nemocí. Nadměrné pocení může způsobit dehydrataci těla a namísto léčení, jej úplně vyčerpá. V tomto období je důležité doplňovat tekutiny, odpočívat, zdravě se stravovat v malých dávkách (i když třeba vůbec nemáte chuť nebo nic necítíte 🙁 ). Tělo se vám za to odvděčí rychlejší rekonvalescencí a hlavně bez jakýchkoliv vedlejších účinků. Prostě se nyní zaměřte pouze na uzdravení a odpočinek, a uvidíte, že budete zase brzy “ve formě”.

Jakmile se začnete cítit lépe a máte chuť přece jen se alespoň trochu rozhýbat, tak můžete zkusit třeba jen několik jemných asán na protažení v pohodlí domova. Nic ale neuspěchejte, tělo si žádá zpomalení a odpočinek, respektujte jej.

Na lekci jógy s kapesníčky?

Poslední z věcí, co bych ráda zmínila vede k zamyšlení, jakou radost má asi lektor jógy a ostatní jogíni, pokud dojdete na lekci s rudým nosem a zásobou kapesníčků? 😀 Všichni jistě ocení vaše nadšení a odhodlání, ale pro nikoho není příjemné sdílet cvičební prostor s bacilonosičem v jeho nejvíc infekční fázi. 😀

Relax v nemoci

Pokud se na to cítíte a chcete cvičit, v těchto dnech dejte přednost domácímu cvičení, kde nikoho neohrožujete na zdraví, a přesto se můžete plně věnovat oblíbeným asánám. 😉

A jak to máte vy, ať už cvičenci či lektoři jógy, jak se díváte na cvičení v nemoci? Podělte se v diskuzi pod článkem! 😉

92 Shares
>
92 Shares
Share92