Cože, meditovat na záchodě? Zn. Snadno a rychle!

No, musím uznat, že moje meditační začátky nebyly úplně růžové. Gratulovala jsem si, když jsem vydržela se zavřenýma očima pár minut a neusnula jsem. Nejsem sice vyloženě hyperaktivní člověk, nicméně myšlenky si v mé hlavě často dělaly, co chtěly a každodenní stres nade mnou občas získával nadvládu. Ale co, čas na sebe si najdu později, teď mám přece důležitější věci na práci… Je vám to povědomé? Jsou vaše dny nabité od rána do večera a vaše hlava se přeplňuje čím dál víc? Možná cítíte únavu nebo jste podráždění? Zkuste meditací zabojovat proti stresu a běžné dny si užívejte, ne přežívejte. Tady je pár tipů, jak najít čas na meditaci pro ty, kdo nemají čas.

Jak to často začíná

Meditace? To mám vážně hodinu sedět se zavřenýma očima a na nic nemyslet? Dobře. Sedám do překříženého sedu na gauč a zavírám oči.  Hmmm, to je ticho. Spojuji palec a ukazováček do gyan mudry a užívám si pokojný klid. Asi tak tři vteřiny! Musím dopsat prací prášek na nákupní seznam. Klid! Medituj! Dobře… Zavírám zase oči. Spojuji prsty a pokládám dlaně na kolena. Zase klid. Dýchám zhluboka…a vida, vydržím celých deset vteřin!

Nevydržím dlouho v klidu

Nehledejte v tom vědu, není třeba sedět hodiny v tichu uprostřed lesa. Naopak, je podstatné najít uprostřed všedního dne alespoň chviličku, jen pro sebe. Tady nejde o kvantitu, ale o kvalitu a každý okamžik klidu se počítá. Pokročilejší techniky samozřejmě vyžadují více času, ale každý musí někde začít. Není to tak těžké, zavřete oči a zhluboka (opravdu zhluboka!) se nadechněte, na okamžik zadržte dech a zase vydechněte – dlouze a silně! Zkuste tuto sekvenci několikrát zopakovat.

mame cas
autor: Magdalena Klížová

Jak se zklidnit

Pokud vás rozptyluje okolní ruch, zvuky nebo ostatní lidé, vím přesně, jak se cítíte. Ve své práci potkávám denně stovky lidí, a pokud s každým mluvíte, o podněty opravdu není nouze, spíše naopak, občas mám pocit, že mi hlava exploduje. Takže co mi pomáhá? Najít si místo, kde nikdo není. Může jít o vaši kancelář, toaletu nebo ideálně vaši mysl. Zavřít oči – to eliminuje práci vašich očí a soustředění na klid bude o něco jednodušší.

Cože, meditovat na záchodě?

Ne, nezbláznila jsem se, ale kolikrát to je opravdu jediné místo, kde uprostřed pracovního dne můžete být zcela sami. A dokonce slyšíte i šumět vodu, to je jako u moře 🙂

Veřejné záchodky asi nebudu tím pravým místem, ačkoli to by bylo teprve oproštění od reality!

Zapalte svíčky

To doporučuji až poté, co vyjdete z toalety, nechcete-li zažít rovnou i výlet do jiného světa. Každopádně svíčku si ve své kanceláři nebo doma určitě zapálit můžete. Jen se dívat do hořícího plamene velmi pomáhá při tréninku koncentrace na jedinou věc. A odsud už je to jen krůček k úplnému vyprázdnění mysli. Alespoň na chvilku.

Projděte se

Ráno místo auta nebo vlaku využijte vlastní nohy a do práce dojděte. Nemusíte každý den, stačí jednou za čas, když si říkáte, že už všeho začínáte mít dost. Ráno se vám nechce? Zkuste o polední pauze vyjít ven, vezměte si oběd sebou a zastavte se v parku. Po jídle na chvilku zavřete oči a zkuste nemyslet vůbec na nic.

Poslouchejte

Zkuste meditační hudbu, na youtube najdete mnoho inspirace nebo jednoduše zapněte svou oblíbenou muziku a zavřete oči. Soustřeďte se na jednotlivé nástroje, rozeznávejte různé tóny a melodie, klidně si zazpívejte. Jde prostě o to, dát svojí mysli trochu „voraz“ od všedního cvrkotu a nechat ji zažít svoji chvilku radostného klidu.

Tip! I pokud jste uprostřed města, zkuste chvíli vnímat zvuky kolem vás – jedoucí auta, konverzující lidi, vískající děti, plačící děti, tramvaje, autobusy…. Jen je vnímejte jinak, ne jako rušiče, ale jako přirozené součásti vašeho okolí. Slyšíte mezi tím vším, jak fouká vítr a zpívají ptáci?

Cajove nicnedelani
Autor: Magdalena Klížová

Čajové nicnedělání

Pokud patříte mezi milovníky čaje jako já, (upřímně patřím i mezi milovníky kávy), tohle je pro vás. Ideálně zelený sypaný čaj nebo jasmínový, který probudí vaše smysly, a zároveň tak zbystří mysl. Ta je pak  tím pádem tvárnější a ochotnější následovat vaše úmysly, třeba právě zavřít oči a soustředit se jen na chuť čaje, na to, jak voní, jak je teplý… Představujte si cestu, kterou musí čaj podniknout z hrnečku, přes vaše ústa až do břicha, a to s každým douškem. Tak krůček po krůčku trénujete nejen soustředění jedním směrem, ale i základní uvolňovací techniky. Zkuste z čajového nicnedělání přesedlat na vědomé nicnedělání!

Jógujte o samotě

Pokud se necítíte na lekci s ostatními, zajógujte si doma. Zapalte svíčky, vzduch provoňte esenciálním olejem a užijte si hodinu jen sami se sebou. Není třeba následovat lektora ani vnímat ostatní, ale jen sebe, svůj dech, své tělo, své Já. V pozicích setrvejte déle, ideálně na 20 dechů a všimněte si, jestli poznáte rozdíl oproti běžné lekci. Pokud bojujete s nedostatkem času, zkuste zařadit jógovou praxi na začátek dne, výborně vás nastartuje.

Meditujte jen tak

Vše, co jsem psala výše, jsou tzv. záchranná stébla, to když opravdu neumíme nebo i nechceme jen tak být. Tyto „podpůrné prostředky“ nám prostě jen pomáhají zpomalit pomaleji a ne zcela radikálně. To by totiž naše ego nemohlo dopustit. Jen tak se zastavit, dýchat a být. Tak mu vyjděte ze začátku vstříc a ono později vyjde vstříc zase vám. Já si někdy také zabojuji, tak ho uplatím kafem, samozřejmě ayurvédským a všichni jsme spokojeni.  Pak zavřu oči, sepnu ruce před hrudníkem, zkřížím nohy, dýchám a jsem vděčná, že tu jsem.

Příště se podíváme na konkrétní meditační techniky, do té doby zkuste tyhle “rychlo – zklidňovače” a napište mi, jak jste na tom! Daří se vám meditovat? Daří se vám meditovat ve všedních dnech mezi lidmi nebo musíte být sami? A co záchodová meditace, zkoušeli jste ji?

1 Shares
>
1 Shares
Share1