Cestování a meditace? 6 důvodů proč je to skvělá kombinace

Mindfulness může být skvělým způsobem, jak si tvoji dovolenou užít ještě více, než kdy jindy. Může dát našim cestám novým význam a rozměr. Myslíš, že Tvoje dovolená už lepší být nemůže? 🙂 Inu, pojď dát šanci dalším řádkům a třeba změníš názor.

Velikonoční dlouhé volno už je za námi, ale už se možná těšíš na dobrodružný výlet během květnových svátků. Nebo rád plánuješ do budoucna a už si ve své mysli vykresluješ letní dovolenou. Vyhraje to letos leháro u moře nebo poznávací cesta za dobrodružstvím? Cestuješ s rodinou, s drahou polovičkou nebo jsi spíše vlk samotář? Tak jak tak věřím, že Ti meditace může prohloubit zážitek z cestování.

klobouk, žena, bílá košile, louka

Možná už meditaci nějaký ten pátek provozuješ a rozhodl jsi se, že si zkrátka vezmeš meditační pauzu, když jsi mimo svou běžnou rutinu. Možná jsi ještě kouzlu (ne)pravidelné meditace nepodlehl a jsi toho názoru, že tvoje mysl žádnou mentální vzpruhu na dovolené přeci nepotřebuje. Kdepak.

Někdy je třeba být ve správný čas na správném místě. A přesně to dovolená je. Perfektní příležitost začít nový meditační zvyk. A proč?

1. Meditace dává smysl času, který strávíme na cestě

Obvykle jsou-li lidé na cestě, snaží se přijít na způsob, jak „zabít čas“. Někdy sáhnou po knížce, jindy dají přednost poslechu hudby, pustí si film nebo jen tak zírají jak se lidově říká „do blba“. Někdy tě zejména u hromadné dopravy přeplněnost prostředku nedovolí ani stát na dvou vlastních nohou, natož vytáhnout z batohu/kabelky knížku.

Tak proč nemeditovat? Je to jeden ze způsobů využití času a na rozdíl od sledování videa budeš mentální i fyzické benefity pociťovat ještě nějakou dobu po meditaci.

Cesta je daleká

Představ si, že následující dvě hodiny máš strávit v autobuse. Pokud se rozhodneš tyto dvě hodiny strávit s meditací a všímavostí, možná zjistíš, že ty dvě hodiny nebyly zas taková otrava, jak se na začátku zdálo, ale byly vcelku dobře strávené. Samozřejmě u delší, třeba několikahodinové cesty bude těžší toto dát do praxe. Ale rozděl třeba několikahodinovou cestu meditací do menších úseků, uvidíš, že je hned stravitelnější.

Nic Ti neuteče

Čas na cestách je vhodný pro meditaci také proto, že zkrátka nikam nepospícháš. Pokud například běžně medituješ po ránu, někdy se můžeš ocitnout v časovém presu. Víš, že máš na meditaci několik minut a pak rychle musíš do práce/školy/za jinými povinnostmi.

Čas během cestování můžeš s klidným svědomím věnovat jen sám sobě a ponořit se hlouběji do meditace. Můžeš třeba experimentovat a meditovat déle…..a pak třeba plynule přejít do šlofíka 🙂

sluneční brýle, autobus, žena

Bdělost za volantem

Samozřejmě meditace nebude to pravé ořechové, pokud za cílem své cesty míříš za volantem motorového vozidla 🙂 Ovšem i za volantem můžeš být všímavý. Během řízení můžeš jednoduše být v přítomném okamžiku, všímat si scenérií kolem silnice, barev aut, která Tě míjí, nebo rázu přírody, kterou zrovna projíždíš. Nejen že Ti všímavost dovolí být více ve spojení s přírodou, kterou projíždíš, i když sedíš v mikroprostředí vozidla, ale navíc ti umožní být více ostražitý vůči potencionálnímu nebezpečí číhající v provozu. A co je důležitější, než dorazit do cílové destinace v bezpečí?

2. Meditace je nejlepší lék na cestovní horečku

Pamatuji doby, kdy jsem se jako malá bezstarostná holka rodičům smála, že mají cestovní horečku. Dělali si totiž starosti, aby byli na letišti včas, nastoupili do správného vlaku, neujel jim autobus, nedostali se do dopravní zácpy. Děti si tyto starosti nepřipouští. Žijí okamžikem.

“Jediná cesta, které budete litovat, je ta, kterou nepodniknete.”

Existují dva typy strachů, kterými lidé trpí ve spojitosti s cestováním. Většina lidí se obává předem.  Vymýšlí různé scénáře přesně tak, jako moji rodiče. Druhý strach se projevuje během cestování. V takové chvíli se bavíme o strachu z pádu letadla, nehody autobusu, pádu meteoritu…. Dobrá zpráva je, že meditace může pomoci s obojím. Snižuje pocity strachu, nervozitu, úzkost. Rozhodně dobrá volba pro lidi s panickým strachem z létání.

3. Ať za to každý krok stojí

Stejně tak, jako kolem nás letí čas, i my za něčím neustále ženeme. Pospícháme. Z bodu A do bodu B. A rovnou z bodu B do bodu C, ani se neohřejeme. Ještě se musíme podívat sem a pak obhlídnout tuhle památku. Udělat fotku a odškrtnout si položku v seznamu „musím vidět“. Ale pak se zpětně ohlédneš…..a zážitek nikde! Ano, byl jsem tam, mám fotku sebe a Eiffelovy věže….ale nějak jsem to zapomněl prožít!

Zpomal. Dýchej. Užívej si to.

chůze, nohy, boty, cesta4) 4. Lepší jak pět káv

Po pár hodinách v autobuse nebo v letadle už nevíš, jak si sednout. Každá poloha je nepohodlná. Vrtíš se. Spánek nepřichází. Únava bere vládu do svých rukou. Je lákavé sáhnout po kávě z automatu stanici nebo si koupit Redbull na další benzínové stanici. Jsou však i lepší způsoby povzbuzení, které Tvé tělo nezatíží, naopak mu vlijí novou krev do žil.

Meditace pomáhá redukovat únavu z cestování. Pokud strávíš pár chvil meditací, budeš se cítit svěží a plný energie i po delší cestě. Mozek dostane více energie už jen tím, že při meditaci člověk dýchá více zhluboka a krev se tak více okysličí.

5. Ztrácím meditací čas

Čas kolem nás někdy prosviští takovou rychlostí, až nevíme, kam se poděl. Ačkoli vteřina je jasně daná měřitelná veličina, to, jak čas vnímáme, je čistě subjektivní záležitost.

“Více peněz si vydělat můžeš, více času nikoli.”

Často můžeme slyšet názor, že lidé si chtějí dovolenou naplno užít a ne ztrácet čas meditací. Mindfulness však má tu úžasnou výhodu, že může být prováděna kdykoli a kdekoli. Nemusíš si na ni vyhradit speciální čas, ale můžeš ji zkombinovat s aktivitou, kterou máš beztak v plánu.

žena, moře, klobouk

Například Tvůj plán je číst si knížku na pláži. Přidej deseti minutovou krátkou meditaci k tomu! Pokud Ti podmínky nedovolí si v klidu zameditovat (například máš upovídaného souseda 🙂 ), zkus se jen všímavě spojit s okolím. S každou vlnkou v moři, která přichází, je na svém vrcholu a za chvíli po ní není ani památky. S každým poryvem větru, který na malý moment pohladí povrch pokožky. S vůní soli ve vzduchu. S rackem, který Ti krouží nad hlavou.

6. Krok za krokem

Nesmím zapomenout ani na „zastaralý“ způsob cestování – a to chůzi. Víš, že existují různé meditace zaměřené na chůzi? Tvé tělo je vždy v přítomném okamžiku. Ale Tvá mysl se může toulat kdekoli na světě (a vlastně i kdekoli v jiné galaxii). Pokud kráčíš pěšky, všimni si, jak se každá noha dotýká země. Nejdříve se země dotkne pata, následuje malé zhoupnutí, poté se i zbytek chodidla seznámí s povrchem. Jaký je to pocit být spojen se zemí?

Doufám, že při Tvém dalším výletu budeš mít nějaký tip už v záloze a Tvá dovolená bude zase o chlup parádnější. Už víš, kam Tě další cesta zavede? 🙂 Ráda si přečtu v komentářích.

Nádech. Výdech. Úsměv.

Zdroje: pixabay, mindful.org, sonima.com

Jógu jsem objevila (nebo ona mne?) před pěti lety a od prvního dne je jasné, že je to láska na celý život.  Jóga pro mě představuje dokonalé spojení naší fyzické schránky, krásy pohybu a mysli, toho mocného nástroje. Již od dětství mě fascinovala psychologie, poslední dobou se moje pozornost soustředí (nejenom) na meditace a budhismus. Ráda poznávám svět skrze knížky i cestování. Život je nikdy nekončící cesta sebepoznávání.

35 Shares
>
Share35
35 Shares