6 překvapivých přínosů cvičení Bikram jógy v létě

Pot stéká po čele, slunce pálí, vzduch je tak těžký, že máte pocit, že vstoupíte do sauny pokaždé, když opustíte dům. Nejteplejší měsíce roku jsou tady. A i když většina z nás miluje léto a pobyt u moře, dobu dovolených a dlouhých světlých slunečných dní, vysoké teploty mohou mnohé z nás velmi unavit až otrávit. A tak jediné, co chceme dělat, je sedět zavření v místnosti s puštěnou klimatizací. A ta úplně poslední věc, kterou byste pravděpodobně chtěli dělat, je cvičit jógu ve vyhřívaném studiu s dalšími cvičenci, ze kterých kape pot podobně jako z vás. Ale – na rozdíl od toho, co si možná myslíte – cvičení Bikram (horké) jógy v létě je plné výhod! Od jednodušší schopnosti aklimatizace až k podpoře pravidelné hydratace, která vám může skutečně pomoci přežít v těch dnech, kdy rtuť teploměru nepřestává růst.

Pojďme si tedy představit několik překvapivých přínosů cvičení Bikram jógy v létě! 😊

1. Detoxikujete pocením

Pokud už jste někdy cvičil Bikram jógu, pravděpodobně víte, že na konci (či spíše po celou dobu) lekce z vás kape (či spíše leje) pot. 😊  Pocení pomáhá při čištění orgánů, svalů a žláz. Ať už máte pocity letargie nebo jste přesycení víkendovým grilováním či oslavami, léto je skvělý čas k detoxikaci vašeho těla. Během teplejších letních měsíců mají lidé tendenci zpomalit. Cvičení Bikram jógy vám znovu dodá energii a pomáhá vám vyplavit špatné toxiny.

detoxikace pocením

2. Lépe se aklimatizujete na letní teploty

Cvičení Bikram jógy (a to nejen v letních měsících) pomáhá našemu tělu lépe se přizpůsobit teplotním extrémům. Je to jeden ze způsobů, jak jóga zmírňuje naše reakce. Většina z nás, kdo cvičí Bikram jógu, po ukončení lekce vyjdou ven a horké teploty jim již nepřijdou vůbec extrémní či obtěžující! Pomalu zjišťujete, že nepotřebujete tak chladnou klimatizaci, či prostě již nejste tolik citliví na změny teplot. Z vlastní zkušenosti vím, že mě teplotní výkyvy zdaleka tak nevyvedou z míry jako kdysi.

3. Snadno dodržujete pitný režim

Dostatečně hydratovat tělo je důležité během každého ročního období. A většina fanoušků Bikram jógy ví, že příjem tekutin je prostě nezbytný – a to samozřejmě i mimo karimatku. Je důležité být opravdu přísní a zodpovědní v příjmu tekutin a konzumaci potravin bohatých na vodu. Pozor taky na přílišné solení a vyvarujte se alkoholu, který tělo odvodňuje. No a pokud jste již navyklí dodržovat pitný režim při praktikování jógy, s největší pravděpodobností budete tento zvyk udržovat i ve vašem každodenním životě.

dodržujete pitný režim

4. Zachováte si svou praxi

Není nic lepšího než jít cvičit jógu do vyhřívaného sálu po chladném zimním dnu. Ale v létě? Máte pocit že v létě je to nad vaše síly? Ale po měsících a měsících takového cvičení nemá přece smysl si udělat od května do srpna přestávku! Pro mnoho zkušených jogínů je jejich praxe nedílnou součástí jejich každodenního rytmu. Kdyby přestali cvičit, jejich životy by se výrazně změnily. Takže pokud jste se potili při hodinách jógy celou zimu a na jaře, nedovolte, abyste během léta přišli o všechny přínosy a úspěchy, kterých jste dosáhli právě pravidelným praktikováním jógy.

5. Vaše tělo se uvolní mnohem rychleji

Znáte ten pocit, kdy po dlouhém pracovním dni (kde většina z nás sedí u stolu) váš první úklon dolů při hodině jógy je plný tuhosti a námahy? Horké letní teploty a vysoká vlhkost vám výrazně pomůžou uvolnit svaly a klouby dříve, než se vůbec dotknete karimatky a celkové zahřátí se na začátku lekce je mnohem mnohem jednodušší. Pokud pracujete na lepším protažení, nedaří se vám dotknout dlaněmi karimatky či toužíte po hlubší úrovni provedení některých cviků, vysoké teploty venku v kombinaci s vyhřátou třídou mají úžasný vliv právě na lepší protažení šlach a svalů a zvýšení vaší pružnosti.

protažení

6. Připravujete tělo pro další aktivity

Měsíce jsme se vyhýbali vnějším aktivitám kvůli chladu a teď nastalo léto a my se jim vyhýbáme naopak kvůli velkému teplu? Ale proč? Není lepšího období, kdy si můžeme užívat jogging v parku, jízdu na kole nebo relaxační pěší túru v lese, než léto. A co nám pomůže se připravit na aktivity v letním období? Právě Bikram jóga. Pokud cvičíte ve vysokých teplotách, jste navyklí na aktivitu v horkých měsících, a tak vás léto nijak neomezuje v oblíbených venkovních aktivitách. Takže jestliže sníte o tréninku pro maraton v srpnu nebo o hraní basketbalu s rodinou, cvičení Bikram jógy výrazně sníží teplotní šok a vy jste plni energie a elánu, i když rtuť teploměru ukazuje tropické teploty.

A jaké jsou vaše aktivity v létě? Dáváte si „pauzu“ od cvičení nebo naopak využíváte krásného počasí pro pohyb?

Přeji krásné letní dny! 🙂

Bára Vlčková

Momentálně bydlím a prožívám svůj život tzv. na volné noze v Římě, ve věčném městě okouzlující Itálie. S jógou mám dlouholeté zkušenosti, prošla jsem si různými fázemi, od cvičení jógy několikrát denně (blázen), po naprostou absenci (úplný blázen). Před nedávnem jsem si uvědomila, jak důležitou roli hraje v mém životě, jak mi pomáhá cítí se vyrovnaně, povznešeně, tak nějak sama se sebou a i okolním vesmírem spojená.

0 Shares
>
Share
0 Shares