5 výhod, které přináší jin jóga

Jin jóga – pro někoho možná jen další módní výstřelek z oblasti jógového světa, pro jiného ideální způsob, jak se alespoň na chvíli zastavit a uvolnit v dnešní uspěchané době. Jin jóga nám může pomoci vyvážit aktivní styl života a vnést do něj větší harmonii, klid a rovnováhu.

Tento jemný, meditativní styl jógy nás vede hlouběji dovnitř sebe – k našemu vlastnímu středu. Z pohledu fyzického, kdy setrváváme v pozicích delší dobu zcela pasivně a bez síly, působíme především na ty části těla, které jsou blíže k našemu jádru – klouby, kosti, šlachy, vazy. Z pohledu nehmotného nás jin jóga vede hlouběji dovnitř sebe přes nezpracované vrstvy starých emocí do našeho vlastního nitra a také prohlubuje naši meditační praxi.

žena v lotosovém sedu

Co dalšího nám může jin jóga přinést?

1. Flexibilitu, zdravější a pružnější klouby

S přibývajícími léty pružnost našich kloubů přirozeně klesá a právě jin jóga může pomoci tento proces zpomalit. Ty části těla, které nevyužíváme a udržujeme je v naprostém klidu, náš organismus vyhodnotí jako nepotřebné a přestane je vyživovat, tato místa pak začnou postupně degenerovat. Tím, že v jinových pozicích jsou klouby vždy napínány, do nich podporujeme přítok výživy a energie.

2. Vnitřní klid

Pro jógové začátečníky může být velmi náročné sedět několik minut ve zkříženém sedu s rovnými zády a ponořit se do hluboké meditace. Spíše než vnitřní klid přicházejí nepříjemné pocity jako bolesti a napětí v dolní části zad a pak je velmi těžké udržet mysl zklidněnou. V jinové józe využíváme pomůcek, abychom tělu vytvořili co největší pohodlí a mohli se v pozici maximálně uvolnit – odevzdat. Tím, že se uvolní tělo, uvolní se i dech a mysl.

pomůcky na jin jogu

3. Zdravější orgány a nastolení harmonie v těle

Podle tradiční čínské medicíny se v těle nacházejí energetické dráhy, tzv meridiány, kterými proudí životní energie (nazývána také čchi nebo prána). Pokud je tato energetická síť narušena nebo blokována, energie nemůže volně proudit a vzniká disharmonie, která se může na fyzickém těle projevit jako slabost, bolest či nemoc. Dlouhými pasivními výdržemi působíme na tyto dráhy, které se uvolňují a pročišťují, energie tak může opět začít volně a svobodně proudit, zdraví orgánů se zlepšuje a celý organismus se vrací do rovnováhy.

4. Uvolnění nastřádaných emocí

Při delším zaujetí některých pozic, může docházet k vynořování různých emocí, ať už jsou pozitivní nebo negativní,  jin jóga nás učí přijmou je takové jaké jsou, bez posuzování či hodnocení a pomocí vědomého dechu je z těla propustit. Naučíme-li se takto vypořádávat s nepříjemnými emocemi na jógamatce, bude pro nás mnohem snadnější zvládat obtížnější situace i v každodenním životě.

5. Uzemnění, vnímání vlastního těla

Během všedního dne se naše pozornost většinou točí v hlavě, neustále přemýšlíme jak co vyřešit, naplánovat, zvládnout a energie se nedostane do zbytku těla. Jsme nesoustředění, vyčerpaní a život nám utíká před očima. Jin jóga nás dokáže zpomalit, či možná úplně zastavit, abychom načerpali novou energii pro další dny.

lekce jin jogy

Každé tělo je jedinečné, na světě nenajdete dvě totožná. A tak velkou výzvou jin jógy je, poznat své tělo, jeho hranice a naučit se je přijmout a respektovat. Každý máme jiné postavení a velikost kloubů, proto je potřeba si uvědomit, že je možné, že se do některých pozic prostě nedostaneme i kdyby jsme se o ni snažili celý život, přestože soused na vedlejší podložce ji zvládne zcela hravě. Důvodem může být právě naše specifické nastavení kloubů a celého pohybového aparátu. Vnímání vlastního těla a nasměrování pozornosti dovnitř může být pro někoho tím správným uzemněním a ukotvením v sobě sama. Může být způsobem, jak se dostat do přítomného okamžiku a být TADY a TEĎ.

Jin jóga nekonkuruje ostatním stylům jógy ani jiným sportovním aktivitám, ale naopak tvoří jejich perfektní doplněk. Během života můžeme zažívat různá období. Jin jóga vhodná v době, kdy v našem životě převládá aktivita, stres a máme tendence mít vše pod kontrolou, naopak zažíváme-li klidné období nebo jsme-li mírné povahy, je vhodnější sáhnout po dynamičtějším stylu jógy.

Máte s tímto jemným stylem nějaké zkušenosti? Oblíbili jste si ji nebo vám to nic neříká? I to nás zajímá, napište nám to do komentáře! 😉

Bára Vohanková

Jóga si mé srdce získala v roce 2009, kdy jsem se přihlásila na kurz tradiční jógy. Zde započala
cesta, která mě o několik let později přivedla na lektorský kurz hatha jógy. Na józe mě nejvíc
fascinuje ta pestrost. Je tolik různých stylů, kde si každý může vybrat podle toho, co
momentálně potřebuje. Během mých dvou těhotenství mi byla jemnou průvodkyní
gravidjóga, po porodu hatha jóga a dnes je moji velkou láskou jin jóga. Baví mě se dál
vzdělávat a objevovat, protože ta cesta zdaleka nekončí. Aktuálně vedu lekce hatha jógy,
gravidjógy, jógu pro maminky po porodu a přes léto paddleboard jógu.

2 Shares
>
Share2
2 Shares