7 otázek a odpovědí pro jógové začátečníky

Protože jste zabrousili na náš web, určitě svou představu o józe máte. Pojďte se podívat, jaké představy sdílíme my a srovnejte je s realitou na vaší první lekci. Každý krok do neznáma přináší očekávání i drobné nejistoty. Ať už se u vás jedná o touhu po změně životního přístupu, tvarování těla nebo zklidnění mysli, určitě dostanete mnohem víc. Pokud budete chtít.

1. Co vím o józe?

Než jsem se vydala na svou zcela první lekci jógy, věděla jsem pouze to, že jde o cvičení rozvíjející flexibilitu, ale o technikách a přesahu do běžného života jsem neměla ani tušení. A popravdě ani po první hodině jsem to tušení stále neměla. Hodně záleží, kam se na svou první lekci vydáte. Udělejte si průzkum, zeptejte se mezi kamarády a odhoďte pochybnosti. A nezapomeňte, že každá zkušenost vás posouvá o krok dopředu.

2. Co to vlastně je, ta jóga?

Někdo vám řekne protahování, jiný vám poví dýchání, další přidá meditaci, někdo další smích, skládání nohou za hlavu a to vše v tak pomalém tempu, že z toho usnete. Tak kde je pravda? Od všeho něco, ale rozhodně neusnete ani se nebudete nudit. Jóga ve svém přesahu je životní filozofií zahrnující dynamické fyzické a duševní cvičení, což však neznamená, že pokud chcete zapracovat na sexy křivkách, musíte číst indické jógové texty.

Jogova pozice

3. S čím jóga pracuje?

Jóga pracuje s dechem, hluboko uloženými svaly a s duchem. Využívá tělo jako komplex, ne jen některé části a neodděluje jej od našeho vnitřního světa, naopak propojuje vše v jeden smysluplný celek a pomáhá nám otevřít se a žít mnohem vědoměji. V počátcích jógy šlo zejména o cvičení dechová a až následně se začalo kombinovat se cvičením fyzickým, což automaticky navozuje pocit jednoduchosti, dýchá přece každý a hýbe se také každý, myslíme si často. Ale jak dýcháme? Umíme svůj dech alespoň trochu řídit? Umíme spojovat dech s pohybem těla tak, abychom se dostali dál, hlouběji, cítili více? Často dýcháme jen tak mimoděk, kolikrát velmi mělce a to je pak překvapení doběhnout na poslední chvíli tramvaj, která nám ujíždí před nosem. Tak pokud si nechcete nechat ujet vlak, nečekejte už na nic a zacvičte si.

4. Co mám čekat od první lekce?

Mnoho jógových pozic se vám může na první pohled zdát jednoduchých nebo naopak zcela neuskutečnitelných. Kouzlo tkví v tom, že jóga pracuje s hluboko uloženými svaly, to jsou ty, které často ani nevíte, že je máte, ale už po první lekci je stoprocentně ucítíte. Taky se s největší pravděpodobností zapotíte a zjistíte, že vaše tělo možná úplně neznáte. Zcela jistě zažijete trochu rozpačitosti, kterou vzápětí vystřídá radost. Každý samozřejmě pocítí zcela individuální zkušenost, třeba zjistíte, že jóga pro vás není, ale doporučuji před tímto finálním rozhodnutím vyzkoušet více rozdílných lekcí a v případě prvotního neúspěchu se nenechat odradit, přišli byste o zcela unikátní zážitky, které máte opravdu na dosah. Nebyla by to škoda?

image

5. Co potřebuji do začátku?

Tady jde především o touhu a chuť. Bez téhle dvojky to nepůjde. Vaše tělo máte a zbývá jen obléknout něco pohodlného, nemusí jít nutně o volné kalhoty, naopak mnoha lidem jsou příjemnější legíny na tělo a tričko. Jóga se cvičí na podložkách, kterých je na trhu k dostání opravdu velké množství. Vybrat si můžete z celé řady barevných kombinací i materiálů. Před první hodinou si ale podložku nekupujte, je dobré nejprve zažít několik lekcí, abyste věděli, co vaše tělo potřebuje. V každém studiu jsou k dispozici podložky k zapůjčení a je dobré se před samotnou koupí poradit třeba s vaším lektorem nebo tady.

6. Mohu se věnovat i jiným sportům nebo se zaměřit výhradně na jógu?

Vždy je dobré kombinovat více sportů najednou a jóga není výjimkou. Je fajn zažívat různé pocity z různých cvičení a získané benefity vzájemně převádět mezi “tréninky”. Můžete se inspirovat třeba tady.

V našem životě je důležitá rovnováha. A jóga se na ni zcela jasně zaměřuje. Takže pokud máte chuť si jít zaběhat a pak zajógovat, s radostí do toho. Pokud ale patříte mezi sportovní začátečníky, je vhodné přidávat si další sporty postupně.

Bílé květy

7. Jak často cvičit?

Tady by se nabízela odpověď, cvičte tak často, jak chcete. Nicméně záleží na vaší aktuální fyzické kondici, a také na kondici, na kterou se chcete dostat. Berte v úvahu vaše časové vytížení a hlavně chuť do praktikování. Ideální situace je cvičit denně, zpočátku stačí alespoň několik minut. Pravidelnost je v józe velmi důležitá, protože jak víte, chceme budovat flexibilitu, sílu a hezké křivky. Ale tělo má krátkou paměť, rychle zapomíná, a tak jedna lekce do čtrnácti dnů určitě nebude mít stejný efekt, jako praktikování třikrát nebo čtyřikrát do týdne. Takže vsaďte na pravidelnost. Pokud pro začátek nechcete do studia, přihlašte se do naší výzvy a vyzkoušejte si jógu v klidu domova.

Našli jste odpověď na svou otázku? Že ne? Na této stránce naleznete spoustu tipů a inspirací, mrkněte se. Nezapomínejte ale, že podstatné je to, co vy sami zažijete na lekci za pocity a co jóga udělá s vaším tělem. Tak se nebojte a zkuste to. Prociťte to, prožijte to a hlavně si to užijte! Chcete se podělit o vaše jógové začátky? Napište nám!

0 Shares
>
0 Shares
Share