10 důvodů, které vás přesvědčí, že potřebujete začít s jógou – značka HNED

Vždycky jste chtěli začít s jógou, ale nemáte dostatek motivace?  Nebo už cvičíte ale potřebujete pošťouchnout k pravidelnějšímu cvičení? Nebo jen chcete nalákat přítele/přítelkyni, kamárada či někoho z rodiny? Tak to je přesně článek pro vás! Novoroční předsevzetí jsou v plném proudu a my vám přinášíme 10 důvodu, proč je jóga ideálním prostředkem pro transformaci a proč právě s ní začít, příjemné čtení.

1. Starověký systém cvičení těla i mysli

Kořeny jógy se v řadě pramenů datují až do roku 5000 před naším letopočtem, do starověké Indie. Má svůj význam proč cvičení jógy neubírá na síle naopak v naší západní civilizaci na síle nabírá plnými obrátky. Jóga vás naučí, jak si vyčistit hlavu, meditovat, myslet jasněji, zlepšit fyzickou kondici, tedy propojit fyzično s psychičnem. V dnešním uspěchaném světě je jóga cestou, která vám pomůže lépe kráčet dnešní dobou, nenabízí rychlá řešení, ale hlubokou a systematickou průpravu fyzického těla i mysli.

2. Zlepšení celkového zdraví a kvality života

Výzkumy prokazují celou řadu pozitivních účinků na zdraví, které má pravidelná praxe jógy. Mezi tyto zdravotní benefity patří mimo jiné úleva od široké škály fyzických bolestí, snížení krevního tlaku, prevence kardiovaskulárních onemocnění, postupné zlepšení síly a flexibility, kvality spánku, funkce imunitního systému, zvýšení průtoku krve a snížení stresu či pravděpodobnosti vzniku nemocí, které stres způsobují, včetně nemocí psychických. Jóga vám zkrátka pomáhá ke zlepšení celkové kvality života i jeho dalších prvků jako je například dobrá nálada, spokojenost, vyrovnanost či zlepšení stravovacích návyků.

3. Flexibilnější než všichni široko daleko

Praxe jógových asán nabízí jednoduchou, zároveň ale hlubokou techniku podporující svalovou flexibilitu a hlubokou relaxaci. Praxe asán v kombinaci s pranajámou čistí nervový systém a zároveň uvolňuje a zpevňuje svaly po celém těle. A ne, nemusíte být gymnasti, ani umět provaz, rozštěp nebo stát na rukou, jóga vám pomůže zvýšit flexibilitu poměrně mírumilovnou cestou nezávisle na vašem věku, váze či pohlaví. Existuje mnoho druhů jógy a je proto důležité si uvědomit na co se chcete při své praxi zaměřit, díky fyzické praxi asán však určitého posunu dosáhnete vždycky, důležité je vnímat vlastní tělo, jeho potřeby a impulzy.

4. “Vychillenější” než všichni široko daleko

Najděte svůj klid a zen v józe. Pokud dáte šanci a prostor alespoň 10 stylům a lektorům, garantuju vám, že si tu svoji jógu, která vám dopomůže k lepšímu a uvolněnějšímu přístupu k osobnímu i pracovnímu životu najdete. Dalším faktorem je pak samozřejmě pravidelnost a nastavení mysli, již po cvičení 2x týdně zaznamenáte velký posun.

5. Jóga není jen pro holky

Že je jóga jen protahování určené pro ženy je velice rozšířený mýtus. Od mužů často slýcháváme, že jóga pro ně není, že je to pro holky, že je to jen takové dýchání a pořádné cvičení to teda fakt není. Následně jsou ale překvapeni, když jógu vyzkouší a je pro ně například strong Vinyasa nebo Ashtanga náročnou disciplínou, kterou se rádi propracovávají k větší flexibilitě, lepším běžeckým či dalším sportovním výkonům nebo jen k uvolnění ztuhlých svalů ze sedavého zaměstnání. Takže ne, kluci, jóga rozhodně není jen pro holky, a to netřeba dodávat, že většina velkých jogínů, o kterých dnes čteme knihy byli právě muži 😊

6. Vytvoření zdravého návyku, který vás jen tak nepustí

Né všechny návykové věci jsou škodlivé a to je i případ jógy. Začněte zvolna 2x týdně, ale věřte, že jakmile po pár týdnech pravidelného cvičení jednou vynecháte, začne vám to vadit. Návyky se totiž zakořeňují a je těžké je odstranit, a to oplatí ve stejné míře o těch dobrých i špatných 😊

7. Šance na oprášení oblečení na cvičení

Máte doma nesmyslné množství takzvaného activewear? Nejste samy! Že se vám do klasické posilovny zvedat “těžký váhy” prostě nechce? Nejste samy! Naštěstí jógová studia mají od posiloven hodně daleko. Nikdo vás nebude dlouze okukovat, protože má plno práce udržet se v zrovna předcvičované asáně a krom toho jsou všichni většinu lekce zaměstnaní sami sebou a pohledem “dovnitř”. Takže vytáhněte ze skříně jakékoliv oblečení, co máte a vzhůru na lekci! Ať už cvičíte z online lekcí, vlastní praxi doma či ve studiu.

Pro pobavení si pusťte video, kde ženy nosí své oblečení na cvičení (activewear) pořád a prostě kamkoliv. A přiznávám sem – jsem jedna z nich, až na to, že v activewear i doopravdy cvičím 😀 :

Zdroj: Youtube: ACTIVEWEAR by Van Vuuren Bros.

8. Jógová studia jsou oázy

Jasně, každý tam jde za jiným účelem, někdo si tam jde zamakat, zpotit se, posílit tělo, někdo zase zrelaxovat mysl i tělo, jiný zase všechno dohromady, stejně je ale lepší si jít zamakat do oázy než do tělocvičny plné kovových přístrojů a pronikavých pohledů, co myslíte?

9. Vyzkoušíte něco kompletně nového

Do Nového roku se dávají různá předsevzetí zkuste to i vy, dejte si jako předsevzetí vyzkoušet jógu – jakoukoliv, pokud jste ještě nikdy nebyli nebo si osvěžte svou praxi něčím neobvyklým. Zkuste nový styl jógy, který jste nikdy předtím nezkusili, rozšíříte si svoje fitness obzory, spálíte ňákou tu kalorii a rozhodně nebudete litovat. Vemte přítele na párovou Acro jógu, zajděte s kamarádkou na vzdušnou Aero či vypoťte i ten poslední chlebíček při Prana Vashya józe.

10. Jóga = oblíbená aktivita celebrit

Miley Cyrus praktikuje Ashtanga yogu. Zdroj: Instagram Miley Cyrus
Miley Cyrus praktikuje Ashtanga yogu. Zdroj: Instagram Miley Cyrus.

Jóga je oblíbenou fyzickou aktivitou mnoha celebrit od Madonny, Reese Witherspoon přes Justina Timberlaka po Ryana Goslinga a Miley Cyrus, která je veganka a vášnivá Ashtangistka. Gisele Bundchen začíná každé ráno s Anusara jógou, Russel Brand rád Kundalini jógu, Victoria a David Beckham zase cvičí power yogu. Mnoho celebrit si i přes svůj nabitý program najdou na jógu čas každý týden, tak začněte i vy! Jennifer Anniston jednou řekla, že “Jóga vám pomůže připravit se opravdu na všechno.” Doufáme tedy, že jóga pomůže i vám, a jak jistě víte, máme pro vás připravený novoroční detox i spoustu jógové inspirace na našem Instagramu, vstupte tedy do Nového roku zdravě a s jógou.

Namasté,

Kristýna

Kristýna Nedvědová

Vyzkoušela jsem řadu jógových stylů, navštívila mnoho lektorů v ČR, i v zahraničí ve snaze najít ten svůj jógový ideál. Při jednom tréninku na jógového instruktora jsem si ale uvědomila, že pro mne největší jógovou pravdou je, že každému v různém období vyhovuje jiný styl, i učitel, a něco jiného v józe (a nejenom tam) hledá, někdo rád klidnější Yin, jiný zase fyzicky náročnou Ashtangu. Pro mě třeba nyní platí to druhé, ale nechávám si obzory otevřené, a především se věnuji józe jako takové, která je i přes všechny styly a škatulky jen jedna.

485 Shares
  • >
    Share485
    485 Shares